cultuur en sport

het verkiezingsprogramma 2010-2014

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

cultuur en sport

Er zijn nog teveel mensen die niet sporten of met cultuur in aanraking komen, onder andere door financiële drempels. Subsidie heeft vooral als doel het cultuurbereik te vergroten en sportdeelname te bevorderen, in het bijzonder voor de jeugd, ouderen en mensen met een handicap. Daarvoor is het óók nodig dat er niet alleen geld is voor de bestaande erkende culturele instellingen, maar ook voor nieuwe initiatieven.

We willen dat cultuur en sport – al dan niet in verenigingsverband – voor iedereen bereikbaar zijn. Ook willen we dat het schaarse cultuurgoed in Uden (oude panden, Museum voor Religieuze Kunst (MRK), bepaalde landschappen) beschermd wordt en niet hoeft te verdwijnen. De SP heeft zich actief ingezet voor behoud van het MRK, want het leek er even op dat deze Udense parel bijna geruisloos zou verdwijnen. Door het wakker schudden van de politiek ligt er nu een plan om het MRK in Uden te houden.

De grote culturele organisaties in Uden (bibliotheek, MRK, Markant, CKVU, Stichting C, De Pul (Compass) zien we al belangrijke algemene voorzieningen. Onderling hebben ze de weg naar samenwerking al gevonden, maar dat mag nog veel meer worden. Doel daarbij is dat méér mensen actief of passief genieten van cultuur met zo weinig mogelijk (financiële) drempels. Ook de kleinere organisaties zoals Theaterspoor of Naat Piek verdienen blijvend steun, al was het maar omdat die laten zien dat samenwerking veel oplevert (Herfstheaterspoor). De openbare ruimte is van en voor iedereen en daarmee is die bij uitstek geschikt om kunst en cultuur te versterken met bijvoorbeeld festivals en kunstwerken.

Dure evenementenhal? Nee, dank u wel! De huidige coalitie wil een dure evenementenhal in combinatie met Markant. Die hal moet door een particuliere ondernemer geëxploiteerd worden, maar ze willen er wel anderhalf miljoen gemeenschapsgeld bijleggen. Bovendien krijgt die ondernemer er Markant bij met de jaarlijkse subsidie! De SP is van mening dat dit geld beter gebruikt kan worden voor de vele kleine verenigingen en accommodaties en bovendien willen we dat de gemeenteraad zelf Markant blijft bezitten. Veel verenigingen zitten niet te wachten op een voor hen dure evenementenhal, maar willen juist een betaalbare kleine accommodatie, bijvoorbeeld in een leegstaand schoolgebouw. Die moeten dan natuurlijk niet gesloopt worden, maar hergebruikt.

Sportsubsidie en -accommodaties Alweer enkele jaren gelden deed de SP onderzoek bij sportverenigingen over subsidie en de betaalbaarheid van accommodaties; B&W deden dat enkele jaren later. Het is duidelijk dat er het nodige moet veranderen. De SP vindt dat de verenigingen moeten kunnen rekenen op betaalbare accommodatie, zodat de contributies laag blijven. Zelfwerkzaamheid moet beloond worden.

ONZE VOORSTELLEN

• Problemen in exploitatie/pacht en verhuur van sportaccommodaties oplossen op een inzichtelijke en gelijkwaardige manier: één lijn trekken
  • Informele sportplekken, waaronder trapveldjes
  • Geen privatisering Markant en geen anderhalf miljoen naar nieuwe evenementenhal.
  • Stop sloop van oude en/of markante panden (waaronder kerken!)
  • Opnieuw benutten vrijkomende gebouwen, zoals scholen
  • Meer samenwerking tussen culturele organisaties, met als doel meer laagdrempelig mensen te betrekken bij cultuur
  • Behoud Museum voor Religieuze Kunst voor Uden
ONZE VOORSTELLEN