h

wmo

het verkiezingsprogramma 2010-2014

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

 

wmo

De komst van de wet maatschappelijke ondersteuning heeft – ook in Uden – voor de nodige commotie gezorgd. Op de eerste plaats is de WMO natuurlijk vooral een bezuiniging geweest op (AWBZ-)zorg. De gemeente moet voor minder geld méér mensen zorg bieden en het gevolg laat zich gemakkelijk raden: de kwaliteit van de zorg holt achteruit. Vooral de mensen die zorg krijgen (bijvoorbeeld ouderen) en de mensen die zorg geven (vooral verzorgenden in de thuiszorg) merkten al snel de kwalijke gevolgen: minder zorg dan nodig, versnipperde zorg (verpleging en huishoudelijke hulp werden gescheiden), geen vaste hulpen meer, een onzorgvuldige indicatiestelling, lagere budgetten enzovoorts. De SP hielde een onderzoek onder medewerkers van diverse thuiszorgorganisaties en de conclusie was duidelijk: vooral door een slechte indicatiestelling kwamen mensen zorg te kort. Het bleek bovendien heel moeilijk om indicaties te veranderen als dat nodig was. Mede door dat SP-onderzoek is de indicatiestelling in Uden aangepakt en verbeterd. En andere conclusie was en is dat thuiszorgorganisaties een te laag tarief krijgen om kwalitatief goede zorg te bieden met goed opgeleide mensen. Belangrijk daarbij is het wegvallen van de zogenaamde ‘signaleringsfunctie’.

De SP-fractie heeft veel kritiek op de manier waarop nu zorg via aanbesteding op de vrije markt wordt ingekocht door de gemeente. Ten eerste heeft de raad veel te weinig te zeggen over de eisen die je aan kwaliteit moet stellen en ten tweede zijn de tarieven nog steeds te laag om goede en verantwoorde zorg te leveren. Intussen is begin december duidelijk geworden dat een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de zogenaamde ‘verplichte’ aanbesteding is en dat gemeenten op een andere – sociale – manier zorg kunnen regelen. Uden moet zo snel mogelijk van de aan-bestedingen af.

Intussen loopt er nu een tweede bezuinigingsgolf. Door de pakketmaatregel AWBZ raken veel mensen met ernstige beperkingen hun begeleiding kwijt: mensen met (beginnende) dementie, mensen met psychische problemen en mensen met verstandelijke beperkingen vallen tussen wal en schip: de AWBZ betaalt niet meer en de gemeente neemt de zorg niet over. Sterker nog: de gemeente weet vaak niet eens om welke mensen het gaat! Behalve deze mensen zelf zijn vooral hun mantelzorgers de dupe; velen raken overbelast. Mantelzorgers horen veel meer steun te krijgen. Bijzondere aandacht moet er daarbij zijn voor jonge mantelzorgers: kinderen van zieke ouders die nauwelijks kind kunnen zijn, omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor de zorg…

In een aantal plaatsen in Nederland is met succes gewerkt aan de terugkeer van de wijkverpleegkundige als spil in de zorg. Zeker nu de zorg versnipperd is over de AWBZ (bijvoorbeeld verpleging thuis), WMO (bijvoorbeeld huishoudelijke hulp) en de verzekering (bijvoorbeeld GGZ) is het belangrijk om overzicht te houden.

De WMO gaat niet alleen over zorg, maar bijvoorbeeld ook over leefbare wijken of kinderen en jeugd met problemen. In de hoofdstukken wijken en dorpen en jeugd staat daarover meer. De pleitbezorgers van de WMO schermen ermee dat het draait om ‘meedoen’ (in de samenleving). Maar door de bezuinigingen wordt dat meedoen juist steeds moeilijker! Veel te makkelijk denken de huidige coalitiepartijen dat mensen voor elkaar (kunnen) zorgen. In de WMO hoort ook veel aandacht te zijn voor preventie. Deels is die er, maar in onze ogen veel te weinig. Juist preventie kan ervoor zorgen dat mensen minder gebruik maken van zorg, maar dan moet je wel investeren daarin. De eerder genoemde wijkverpleegkundige kan daarin een belangrijke rol spelen door regelmatig op bezoek te gaan en contact te houden met andere hulpverleners en zo tijdig problemen te signaleren.

 

ONZE VOORSTELLEN
  • Stoppen met aanbesteding van hulp bij het huishouden. In plaats daarvan subsidiëren van enkele regionale thuiszorgorganisaties en kwaliteit verhogen door voldoende budgetten (bijvoorbeeld geen wisselende hulpverleners)
  • Indicatiestelling regelen met huisarts, hulpverlener (zoals wijkverpleegkundige), familie en cliënt
  • Meer ondersteuning voor mantelzorgers, in het bijzonder voor jonge mantelzorgers
  • Een actieve rol voor wijkverpleegkundigen in en buiten de woonzorgzones
  • Sociale samenhang in wijken bevorderen met subsidies voor activiteiten die buurtbewoners zelf organiseren
  • Meer geld voor preventie

 

ONZE VOORSTELLEN

 

 

STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP

 

Terug naar overzicht programma 2010-2014

 

STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP

Inleiding Wonen Wijken en dorpen Democratie Werken WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) Bestaanszekerheid Ruimte, natuur, landbouw Cultuur en sport Veiligheid en gezondheid Onderwijs Iedereen doet mee Geld Inhoud downloaden in een PDF-bestand

U bent hier