h

werken

het verkiezingsprogramma 2010-2014

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

 

werken

Door het graaigedrag van vooral grote ondernemers, managers, banken en aandeelhouders is een enorme crisis ontstaan. De rekening daarvan komt vooral bij de gewone mensen te liggen. Hardwerkende mensen die hun bijdrage aan de winsten hebben geleverd raken hun baan kwijt en de gemeenschap mag ze van een uitkering voorzien. In Uden heeft de sluiting van bijvoorbeeld EMI/Media Motion voor de nodige ellende gezorgd, vaak bij oudere werknemers. Want daarvoor blijken nauwelijks banen te zijn. De crisis heeft wee eens pijnlijk ook duidelijk gemaakt waar de macht ligt als het gaat om werkgelegenheid: bij de bedrijven en niet bij de gemeente...

Toch kan een gemeente wel degelijk wat doen. Bijvoorbeeld door de publieke sector te versterken: een grotere buitendienst, meer toezicht, meer mensen aan het werk in de zorg of het maatschappelijk werk. Het midden – en kleinbedrijf in Uden bevat veel werkgelegenheid, denk bijvoorbeeld aan het winkelcentrum. Het betaalbaar houden van het centrum betekent ook behoud of zelfs uitbreiding van werk. Bij het hoofdstuk Wonen staat dat een grootschalige verduurzaming van de bestaande woningen ook veel werk oplevert.

Zeker in tijden van groeiende werkloosheid hebben ouderen of mensen met een handicap nauwelijks kansen. De gemeente heeft een extra verantwoordelijkheid. De IBN doet het bedrijfsmatig al jaren goed met grote winsten, maar ten koste van wat? Is de werkdruk niet te hoog? Vallen er niet te veel mensen buiten de boot? We weten dat er al jaren een veel te hoog ziekteverzuim is en dat IBN zich steeds meer opstelt als een gewone onderneming, terwijl hij bedoeld is als Sociale Werkvoorziening.

Mensen die langdurig werkloos zijn en kúnnen werken, moeten daarbij geholpen worden. Niet door winstbeluste re-integratiebedrijven in te schakelen, maar door als gemeente zelf de re-integratie uit te voeren. Daarbij kan samenwerking met andere gemeenten van pas komen, zolang de re-integratie maar in publieke handen is; de laatste jaren hebben laten zien dat re-integratie vooral goed was voor de winsten van commerciële bedrijven en niet voor werklozen… Mensen die buiten hun schuld niet kúnnen werken, moeten kunnen rekenen op steun om toch mee te doen in de samenleving.

Uden en Veghel stoppen veel geld in een gezamenlijk bureau economie. De waarde daarvan wordt steeds meer betwijfeld: wat levert het nu op?

 

ONZE VOORSTELLEN
  • Versterken publieke sector door een grotere buitendienst, meer toezichthouders, meer subsidie voor zorg en maatschappelijk werk die onder de gemeente vallen
  • Huurprijzen en andere kosten in winkelcentrum betaalbaar houden
  • Verduurzamen bestaande woningvoorraad (zie ook Wonen)
  • Besteding winsten IBN aan verlagen werkdruk, bestrijding ziekteverzuim en meer werk voor mensen met een handicap
  • Starten met een gemeentelijk re-integratiebedrijf, met het accent op langdurend werklozen
  • Stopzetten gezamenlijk bureau economie met Veghel; vrijvallend geld stoppen in bovenstaande zaken
ONZE VOORSTELLEN

 

 

STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP

 

Terug naar overzicht programma 2010-2014

 

STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP :: STEM SP

Inleiding Wonen Wijken en dorpen Democratie Werken WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) Bestaanszekerheid Ruimte, natuur, landbouw Cultuur en sport Veiligheid en gezondheid Onderwijs Iedereen doet mee Geld Inhoud downloaden in een PDF-bestand

U bent hier