iedereen doet mee

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

iedereen doet mee

Jeugd
Het jeugdbeleid kent hiaten. Een deel daarvan wordt aangepakt in het ‘uitvoeringsplan jeugd’. Dat is goed. Omdat ‘de’ jeugd net zo veel verschillen (in smaak, voorkeuren en activiteiten) vertoont als ‘de’ volwassene, moet er ook het nodige te kiezen zijn. Daarom is voortbestaan van zowel Multicenter als De Pul goed, elk kent zijn eigen jeugdcultuur en activiteitenaanbod en elk bereikt een bepaald deel van de jeugd. Het jeugdwerk dient verder te groeien, in het bijzonder door wijkgebonden activiteiten en ontmoeting. Wijk- en dorpsraden, buurtverenigingen, verenigingen en andere vrijwilligersorganisaties horen daarbij ondersteund te worden.

Het door de raad vastgestelde speelplekkenbeleid is een belangrijke stap naar kind- en jeugdvriendelijke wijken; nu komt het aan op een goede uitvoering.

Met een deel van de jeugd gaat het niet goed. Daarvoor zijn gerichte preventie, vroegdetectie, schoolmaatschappelijk werk, korte lijnen naar de jeugdhulpverlening en proactieve leerplichttoepassing van groot belang. (Multidisciplinaire) samenwerking i.p.v. concurrentie tussen de verschillende professionele instellingen en het onderwijs hoort door de gemeente actief bevorderd te worden in en buiten het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).

Álle jeugd heeft een goed toekomstperspectief nodig. Vooral voor risicogroepen is daarom meer aandacht nodig, onder andere door kleinschaligheid in het onderwijs en het actief betrekken van ouders.

Ouderen
De vergrijzing wordt te vaak omschreven als een probleem. Ten onrechte, want ouderen hebben een belangrijke rol in de samenleving. In het verenigingsleven, bij de opvoeding of in de buurt. Ouderen moeten de kans hebben in hun eigen buurt te blijven wonen. Dat geldt zelfs als ze zorg nodig hebben; dat kan door de zorg kleinschaliger te maken in goede samenwerking tussen zorgorganisaties, SVUwonen en gemeente. Zoals ook bij wonen en bouwen staat, moet er snel gestart worden met woonzorgzones.

In de praktijk blijkt er bij veel ouderen verborgen leed te zitten, zoals armoede, ziekte (waaronder depressies en angst), eenzaamheid en beperkte mobiliteit. Ouderen maken ook lang niet altijd gebruik van de zaken waar ze recht op hebben, zoals aanvullende bijstand. Via actieve ouderenvoorlichters (huis-bezoeken!) moeten zij gewezen worden op de mogelijkheden die er zijn en kan gemakkelijk doorverwezen worden. Deze voorlichters werken liefst wijkgericht en zijn nauw verbonden met gemeente, zorg- en welzijnsorganisaties.

Mensen met een handicap
Mensen met een (lichamelijke, psychische of verstandelijke) handicap zijn op de eerste plaats burgers met rechten. Een (zo) zelfstandig (mogelijk) leven is vanzelfsprekend, zoals de gemeenteraad in het gehandicaptenbeleid vastlegde. Om die zelfstandigheid daadwerkelijk te bereiken hebben veel gehandicapten ondersteuning nodig bij wonen, werken, vrije tijd, deelname aan de samenleving en vervoer. De gemeente vervult daarin nu een sleutelrol, die zwaarder is geworden sinds de invoering van de WMO (zie ook dat hoofdstuk).

Migranten
Uden kent vele nationaliteiten. Om te kunnen spreken van één samenleving waaraan iedereen deel kan nemen is integratie de enige weg. En die komt niet vanzelfsprekend…de gemeente moet daar actief in zijn.

Hoewel het probleem minder groot lijkt dan in bijvoorbeeld Veghel, moeten we hier ook aandacht besteden aan de huisvesting van Oost-Europese werknemers. Maar al te vaak wonen die in erbarmelijke omstandigheden waar vooral huisjesmelkers van profiteren. Ook in Uden zijn gevallen bekend van onderhuur, waarbij mensen een veel hogere huur betalen dan de hoofdhuurder moet betalen. Er wordt te weinig toezicht op gehouden en er is te weinig actie om de integratie van deze nieuwe migranten te bevorderen. Moet er dan over een jaar of tien een nieuw parlementair onderzoek komen over de mislukking van de integratie?

ONZE VOORSTELLEN
  • Handhaven Multicenter en Pul, samenwerking is gericht op méér en niet op minder mogelijkheden voor de jeugd
  • Meer wijkgericht jongerenwerk in samenhang met Compass, Vivaan en de wijkaanpak (zie ook wijken)
  • Voldoende speel- en ontmoetingsgelegenheid in de wijken
  • Versterking van preventie en vroegdetectie op de scholen, die daartoe ondersteund worden door samenwerkende professionele organisaties
  • Samen met SVUwonen en zorgorganisaties bouwen van kleinschalige zorgvoorzieningen in de wijken.
  • Actieve inzet van ouderenvoorlichters door mensen thuis te bezoeken
  • Extra subsidie voor sportverenigingen die zelf gehandicaptenbeleid hebben
  • Goede op- en afritten op álle trottoirs, zeker nu er zoveel ‘onneembare’ drempels liggen
  • 65-plussers reizen met het CVV (Taxihopper) voor half geld, zoals in Oss geregeld