:: Wonen & Wijken

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2014-2018

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: wonen

Uden is een prettige gemeente om te wonen, dit vinden ook veel inwoners. Er zijn buurten, wijken en dorpen in alle soorten, er is voor ieder wat wils. Toch zijn er ook inwoners die in de knel zitten. Jongeren die geen woning kunnen vinden, alleenstaande moeders die geen urgentie krijgen, ouderen waarvoor geen aangepaste woning beschikbaar is. En laten we niet vergeten dat de laatste jaren veel mensen hun baan verloren hebben en daardoor in de problemen zijn gekomen. De gemeente kan en moet veel meer doen dan ze nu doet om deze problemen op te lossen. De SP heeft daar de laatste jaren doorlopend op gewezen en vele voorstellen gedaan.

Wonen houdt meer in dan alleen het hebben van een betaalbaar en goed huis. Ook de woonomgeving is belangrijk. Een straat, buurt, wijk of dorp moet er goed uit zien; mensen moet zich er veilig en op hun gemak voelen. En er moeten de nodige voorzieningen zijn: speelgelegenheid, groen, bushaltes, maar ook gelegenheid elkaar te ontmoeten.

Dit wil de SP:

• Goede afspraken met woningcorporatie Area over betaalbare nieuwbouw, renovatie en urgentiebeleid. Nu is het zo dat mensen nauwelijks voor urgentie in aanmerkingen komen. We kennen zeer schrijnende gevallen waarin kleine kinderen op straat komen staan; dat kan en mag niet. We willen dat de gemeenteraad voortaan het toewijzings- en urgentiebeleid bepaalt met behulp van een zogenaamde volkshuisvestingsverordening. Nu bepaalt Area het zelf, inwoners en raadsleden moeten met lede ogen toezien hoe dat (niet) werkt. Betaalbare nieuwbouw betekent een kostprijs tussen de 90.000 en 140.000 euro.
  • Verlaging van de grondprijs voor sociale woningbouw. Daardoor komen er meer betaalbare huur- en koopwoningen.  Nu is het zo dat Area in Uden geen nieuwbouwplannen heeft, omdat Veghel een lagere grondprijs heeft voor sociale woningbouw!
  • Renovatie bestaande woningen. Renovatie zorgt voor duurzame en energiezuiniger woningen en lagere woonlasten voor de bewoners. De SP wil verduurzamen van koopwoningen mogelijk maken door stimuleringsregelingen  en door het ondersteunen van maatschappelijke collectieven (zoals voor energie).
  • Ombouwen leegstaande kantoorgebouwen. Leegstaande kantoorgebouwen kunnen in veel gevallen prima omgebouwd worden tot betaalbare woningen.
  • Een veel actiever beleid om zorgclusters en seniorenwoningen te realiseren in de wijk. Door een deel van nieuwbouwprojecten en renovaties voor dit doel te bestemmen en ouderenorganisaties en zorginstellingen in de plannen te betrekken komen er meer geschikte zorgsteunpunten en woningen beschikbaar.
  • Ondersteunen van eigen initiatieven van inwoners. Initiatieven zoals mantelzorgwoningen, collectieve bouwprojecten en renovaties van leegstaande gebouwen. Medewerking, ondersteuning, snelheid en een welwillende houding van de gemeente kan ervoor zorgen dat er goede oplossingen komen voor veel verschillende doelgroepen.
  • Inspraak bewoners eigen omgeving. Bewoners zijn deskundig over hun eigen straat en buurt en moeten veel meer invloed hebben op wat er gebeurt, zeker als straten gerenoveerd worden. Er komt ver vooraf inspraak over herinrichting/renovatie in de wijk. De ongelukkige geschiedenis van de Brandenburgstraat laat zien dat er nog veel te verbeteren valt.
  • Versterken buitendienst. Voor een schone, hele en veilige woonomgeving is een goed draaiende gemeentelijke buitendienst van wezenlijk belang. Die willen we behouden en uitbreiden waar nodig, door minder uit te besteden.
  • Stopzetten van het grootschalige MFA-beleid (MFA = multifunctionele accommodatie). Dit heilloze beleid maakt een eind aan kleinschalige buurtvoorzieningen dicht bij huis, waar mensen zich thuis voelen. Wij willen ontmoetingsplekken in elke wijk, waarbij de mensen (weer) het gevoel hebben dat ze ván hun zijn. En waar het verenigingsleven op een goedkope manier gebruik van kan maken.
  • Goed beleid huisvesting Oost-Europese arbeiders. Steeds vaker horen we dat de huisvesting van Oost-Europese arbeiders leidt tot problemen. Vaak is er sprake van huisjesmelkerij en uitbuiting, soms van overlast doordat te veel mensen in een te krappe woning gepropt worden. Hoewel het ambtelijk apparaat met beperkte middelen zijn best doet om de meest schrijnende gevallen aan te pakken, ontbreekt het aan goed beleid. Dat moet er snel komen.

>> Zorg

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen & wijken :: zorg :: werk & economie :: bestaanszekerheid :: cultuur, verenigingsleven & welzijn :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2014-2018