SP Actueel April 2009: Wijk- en accomodatiebeleid: van beheersen naar ondersteunen

12 april 2009

Onze opvatting is dat het gemeentelijk accommodatiebeleid vooral gericht moet zijn op actieve ondersteuning en veel minder op behe(e)r(s)en.

Wat kan of moet er anders dan in de huidige collegevoorstellen?

Er zijn drie pijlers voor het accommodatiebeleid:
(1) een maatschappelijk programma,
(2) gedragenheid bij de mensen en
(3) een logische en gezamenlijk bepaalde gebiedsindeling.
Deze pijlers ontbreken of zijn onvoldoende voorbereid of uitgewerkt.

Wat zijn de uitgangspunten voor het accommodatiebeleid in het raadsvoorstel?

1. Een opbouw in drie domeinen: maatschappelijk programma, vastgoed en beheer en exploitatie
  2. De opbouw in de drie domeinen is basisstructuur voor de financiering van het accommodatiebeleid.
  3. Doel van het accommodatiebeleid is het maatschappelijk programma faciliteren en daarbij zijn maatschappelijk rendement en directe bemoeienis van gemeente Uden met de huisvestingsvoorzieningen uitgangspunt
  4. Gemeentelijke objecten aanwijzen, welke gemeentelijk eigendom en multifunctioneel te gebruiken zijn, waarin gesubsidieerde activiteiten primair onderdak dienen te vinden
  5. De bevolkingsopbouw geen directe invloed laten hebben op de keuze om per gebied een multifunctionele accommodatie in stand te houden
  6. Activiteiten en locaties op gebiedsniveau clusteren. Dit op een zodanig niveau doen dat bewoners zicht thuis voelen
  7. Gemeentebrede functies en sportinfrastructuur en kunst en cultuur infrastructuur in stand houden
  8. Bij het vaststellen van de veranderopgaven per gebied de concrete mogelijkheden die zich voordoen benutten, via subsidievoorwaarden clusteren van activiteiten stimuleren en uitgaan van functioneel goede en bruikbare objecten
  9. De verantwoordelijkheid voor beheer en exploitatie van gemeentelijke objecten per 1 juli 2009 in handen leggen van een nieuwe beheerorganisatie.

Wat werd er op 2 april in de raadsvergadering vastgesteld?

De SP diende een amendement in waarin de uitgangspunten 4-5-6-8 en 9 van het voorliggende raadsvoorstel over accommodatiebeleid zijn geschrapt en legde vooraf daaraan een aparte notitie voor, met daarin opgenomen de hieronder genoemde uitgangspunten voor het accommodatiebeleid.

Het CDA kon dit wel waarderen maar stemde niet in, evenals de andere coalitiepartijen.

Wat dien(d)en de uitgangspunten te zijn voor (een discussie over) het accommodatiebeleid volgens de SP?

De volgende uitgangspunten zijn nadrukkelijk bedoeld als start voor de discussie met betrokkenen:

1. Het accommodatiebeleid heeft als doel het bevorderen van sociale samenhang en solidariteit en vervolgens het verkrijgen en behouden van belangrijke (gemeente-, wijk- of dorps)voorzieningen en -activiteiten; een en ander ligt vast in een door de gemeenteraad vast te stellen maatschappelijk programma. Gebaseerd op het motto ‘Mensen bouwen Uden voor elkaar’, wordt het accommodatiebeleid vastgesteld na samenspraak tussen betrokkenen en de gemeenteraad. Daartoe belegt de gemeenteraad een aantal gespreksavonden, liefst op locatie.
  2. De gemeente waarborgt de fysieke, psychologische en financiële toegankelijkheid van de accommodaties en neemt maatregelen als die in gevaar zijn; subsidie en toezicht zijn hierbij belangrijke instrumenten. Om toegankelijkheid, laagdrempeligheid en openheid te bevorderen komt er een tariefstructuur met vier tarieven:
    • een nultarief voor buurt- en wijkgebonden activiteiten
    • een (laag) tarief voor verenigingen
    • een kostendekkend tarief voor anderen, niet-commercieel
    • een commercieel tarief voor (spaarzame) commerciële activiteiten.
  3. Er komt een gemeentelijke ondersteuningsorganisatie die het beheer en de exploitatie van accommodaties kan uitvoeren of overnemen als dat nodig is, maar altijd zelfbeheer stimuleert en ondersteunt. Deze ondersteuningsorganisatie werkt nauw samen met Vivaan. De ondersteuningsorganisatie borgt de kwaliteit, betaalbaarheid en veiligheid van de accommodaties.
  4. Binnen de gemeentelijke en zo mogelijk ook binnen de andere accommodaties worden belangrijke ontwikkelingen in samenhang gebracht, bijvoorbeeld op het terrein van zorg, veiligheid, verenigingsleven, leren en cultuur. Waar mogelijk vinden binnen de accommodaties niet-commerciële dienstverleningsactiviteiten plaats naast en/of in combinatie met andere activiteiten. De gemeente stimuleert en ondersteunt nieuwe initiatieven op dit gebied.
  5. In grote gebieden zijn meer accommodaties, waarvan tenminste één sommige multifunctioneel. Aard en omvang worden gebaseerd op het maatschappelijk programma, de bevolkingsopbouw, een dialoog met betrokkenen en de uit deze drie zaken voortvloeiende specifieke gebiedsgebonden behoeften.

Annie van Genugten, SP-raadslid