accommodatiebeleid

26 maart 2011

Betaald u de crisis - Politieke avond met Geert Reuten

25 mei 2011 organiseert SP Uden een avond met gastspreker Geert Reuten. Geert Reuten is econoom en Eerste Kamerlid voor de SP. De avond zal in het teken staan van (overheids)financiën. Is het plaatje wel zoals het ons wordt voorgespiegeld? Hoe lopen de grote stromen geld? Wie bepaald, wie betaald? Natuurlijk nodigen we ook mensen uit van buiten de SP zodat we een levendige discussie krijgen waar ruimte is voor verschillende opvattingen.

15 februari 2011

Accommodatiebeleid: Raadsvergadering Donderdag 17 Februari

Donderdag wordt er in de raadsvergadering besloten hoe het accommodatiebeleid invulling gaat krijgen in Uden. Er ligt een raadsvoorstel om een definitieve keus te maken voor de multifunctionele accommodaties in de verschillende gebieden in Uden. Als SP vinden we de gebiedsindeling veel te grootschalig. Eén gebouw, één MFA moet een veel te groot gebied bedienen. Daardoor zal er niet genoeg ruimte zijn voor de vele verschillende verenigingen en activiteiten in Uden. Noodgedwongen zullen verenigingen moeten samengaan of verenigingen zullen moeten stoppen, iets wat we momenteel al zien gebeuren. Daarom zal de SP amendementen en moties indienen, zodat een meerderheid van de gemeenteraad kan kiezen voor een herbezinning en een weloverwogen sturing kan geven aan het accommodatiebeleid.

9 februari 2011

Accommodatiebeleid gaat verkeerde kant op

In de commissie Publiekszaken maakte de SP zich opnieuw druk over de plannen van B&W over het accommodatiebeleid de komende jaren. Kern van die plannen is dat er veel minder (wijk)gebouwen komen en dat er uiteindelijk een stuk of 7 grote ‘multifunctionele accommodaties’ (MFA) overblijven. Zo’n MFA moet een heel groot gebied bedienen, bijvoorbeeld het centrum en Hoevenseveld samen. Of de Bitswijk, Bogerd en Groenwoud/Moleneind samen. B&W denken dat daarmee veel beter en efficiënter van gebouwen gebruik wordt gemaakt. De kritiek van de SP is dat de plannen veel te grootschalig zijn, dat mensen de gebouwen niet meer zullen ervaren als een ‘eigen’ plek en dat veel vrijwilligers weg zullen lopen. Dat laatste is trouwens de laatste twee jaar al heel duidelijk geworden.

9 juni 2010

“Accommodatiebeleid: wie is verantwoordelijk?”

Al meer dan een jaar loopt er binnen de gemeente een discussie over het accommodatiebeleid. De toekomst van wijk- en buurtgebouwen hangt daarvan af, evenals het lot van tientallen verenigingen en vrijwilligers. De gemeente wil het aantal accommodaties fors terugbrengen en per ‘gebied’ nog maar één gesubsidieerde ‘Multifunctionele Accommodatie’ (MFA) hebben. En een ‘gebied’ is veel groter dan een wijk. U moet zich voorstellen dat Melle, Raam en Hoeven één gebied vormen, of Bitswijk, Vijfhuis, Bogerd en Groenewoud.

12 april 2009

SP Actueel April 2009: Wijk- en accomodatiebeleid: van beheersen naar ondersteunen

Onze opvatting is dat het gemeentelijk accommodatiebeleid vooral gericht moet zijn op actieve ondersteuning en veel minder op behe(e)r(s)en.