Bon van 50 euro is niet voor huurders

4 november 2020

Bon van 50 euro is niet voor huurders

Foto: SP

Veel Udense huishoudens kregen onlangs een brief in de bus, ondertekend door  wethouder van Lankveld, met daarin een waardebon van 50 euro om kleine energiebesparende dingen aan te kunnen schaffen.

Uit onderstaande berichtgeving (klik op de links) wordt duidelijk dat het alleen maar om woningeigenaren gaat. En dus niet om huurders!

https://uleco-energie.nl/tegoedbon-van-e-50-voor-woningbezitters-in-de-g... https://brabantwoontslim.nl/veelgestelde-vragen-tegoedbon/

Al eerder werden huurders ‘vergeten’ toen er een regentonnenactie was (waar we ook vragen over stelden).

Op de site van brabantwoontslim.nl lezen we dat het ministerie alleen geld beschikbaar heeft gesteld voor woningbezitters en niet voor huurders. Het college van B&W had natuurlijk zelf kunnen bedenken dat dit niet deugt en ook huurders mee kunnen laten doen. Bijvoorbeeld door het geld eerlijk te verdelen (wat neerkomt op een bon van ongeveer 35 euro). Of door een voorstel te doen er zelf geld bij te leggen. Tot slot: voor gedragenheid van klimaatmaatregelen moet je echt iederéén meenemen!

Echter was deze brief alleen naar woningeigenaren gestuurd en niet naar huurders.

De SP is hier verbaasd en verontwaardigd over. De positie van huurders verslechtert al jaren op een rij en ook huurders betalen (soms fors) voor verwarming, water en stroom.

Dus vroegen we aan onze wethouder of de gemeente heeft overwogen ook aan huurders een bon te sturen? En dus meer te willen zijn dan alleen een doorgeefluik voor den haag?

Nee, zo bleek uit het antwoord van de wethouder. “De huidige gelden zijn bestemd zijn voor eigenaren van woningen in particulier eigendom.”

We vroegen ook hoe de wethouder een einde denkt maken aan deze schrijnende onrechtvaardigheid? Wanneer kunnen huurders bijvoorbeeld zo’n bon verwachten? En is de wethouder het met ons eens dat voor gedragenheid van de klimaatmaatregelen alle inwoners, dus (juist) ook huurders meegenomen moeten worden?

Het antwoord op deze vraag moet ook door gebrek aan lef en daadkracht van Uden uit Den Haag komen. Volgend jaar komt er vanuit Den Haag waarschijnlijk geld beschikbaar waar ook huurders gebruik van kunnen maken.

Eind volgend jaar zijn er weer verkiezingen, dan hebben al deze partijen, Gewoon Uden, Jong Uden CDA en de VVD weer grote beloften aan onze huurders maar dit antwoord, en de weigering om Area aan te spreken op de huurverhoging in het voorjaar laat duidelijk zien hoe belangrijk de huurders buiten verkiezingstijd zijn voor deze partij.