10 januari 2014

Verkiezingsprogramma SP UDEN 2014-2018

HOOFDSTUK INLEIDING

De afgelopen vier jaar heeft de SP oppositie gevoerd. Liever hadden we deelgenomen aan het college van B&W, maar VVD -leefbaar Uden, PvdA en CDA besloten samen te besturen en de SP uit te sluiten.
We hebben onze oppositierol met verve uitgevoerd en daar was ook alle aanleiding toe.

We hebben veel kritiek geleverd op de besluiten van de huidige coalitie en vooral ook telkens alternatieve voorstellen aangedragen. In die kritiek en de alternatieven was een duidelijke koers, een rode draad te zien.

Uden moet socialer.
De zorg, het bijstandsbeleid, de woningbouw, cultuur, sport, overal zie je dat mensen steeds meer op zichzelf en liefst een dikke portemonnee aangewezen zijn. Wie dat niet redt, heeft pech... Solidariteit is meer dan een gevoel; die moet je organiseren, juist als gemeente. Met een sociaal beleid op alle gebieden.

Meer aandacht voor de publieke zaak.
Bij die publieke zaak hoort dat de zorg in de WMO goed is, het onderwijs goed gehuisvest is, dat mensen iets te vertellen hebben over hun omgeving, dat verenigingen vooruit kunnen, dat...we kunnen nog wel even doorgaan, maar daarover vindt u alles in de hoofdstukken van dit actieprogramma.

Oog voor de samenhang van dingen.
Het inzetten van dure externe adviesbureaus betekent dat we veel geld kwijt zijn, maar vooral ook het weglekken van kennis, waardoor de gemeente steeds moeilijker zelf dienstbaar kan zijn. De gemeente komt daardoor in een vicieuze cirkel terecht omdat ze steeds vaker externe adviseurs nodig heeft. De aanbesteding van WMO-zorg betekent dat zorgorganisaties zich gaan gedragen als commerciële bedrijven, waarin het geld centraal staat en niet meer de mensen. Ook hierover leest u veel meer in de hoofdstukken.

Die samenhang maakt ook dat er in diverse hoofdstukken vaak verwezen wordt naar andere hoofdstukken. Als je het bijvoorbeeld over accommodaties hebt, heb je het over sport, over wijken, over vrijwilligers, over sociale samenhang en de menselijke maat.

Sociale samenhang.
Na dik 30 jaar individualisering zien we de negatieve gevolgen. Solidariteit verdwijnt en mensen moeten zich individueel ‘verzekeren’ in plaats van collectief. Wij willen meer sociale samenhang en dat begint met mensen serieus te nemen en samen met mensen problemen aan te pakken. Daar waar mensen als vrijwilliger actief zijn moet dat versterkt worden. Mensen moeten kunnen rekenen op een optredende en sterke overheid als beschermer.

De gemeente de baas.
Op papier is de gemeente de baas, in de praktijk hebben bijvoorbeeld projectontwikkelaars veel macht. Of je het nu hebt over Markant, Centrum-West/hoek promenade of de bouw van te veel (dure) appartementen en te weinig betaalbare huurwoningen, overal zie je dat terug. Gecombineerd met steeds meer marktwerking, zien we een steeds verdere uitkleding van de overheid. De markt pakt de publieke zaak van ons af! Wij willen dat de gemeenschap – de gemeente – aan het roer staat. Meer zelf doen, minder uitbesteden. Bepalen wanneer, waar en wat gebouwd wordt. Nee zeggen als het nodig is.

Collegedeelname.
De beste manier om de bovenstaande rode draad waar te maken is deelnemen aan het college van B&W. Dat willen we dus, maar we zijn bereid en in staat om (weer) oppositie te voeren.

In tegenstelling tot vier jaar geleden, staan we er als gemeente nu financieel slechter voor. We mogen met z’n allen mee opdraaien voor de crisis die door het graaigedrag van banken en bestuurders veroorzaakt is.
Komende jaren worden er bovendien meer taken bij de gemeentes neergelegd. Taken die nog meer geld kosten, zonder dat daar voldoende budget tegenover staat. Hoe gaan we hier mee om? Laten we de markt hier de goedkoopste of meest lucratieve  oplossingen voor aandragen of bepalen wij wat sociaal en kwalitatief goed is voor de mensen die het nodig hebben.?

Ondanks dat het een zware tijd wordt met moeilijke beslissingen willen we collegedeelname, omdat we ook in moeilijke tijden onze verantwoordelijkheid willen nemen. En tegelijkertijd kunnen werken aan de voorgaande rode draad.  In de onderhandelingen voor een nieuw college zullen we – net als anderen - compromissen moeten sluiten, maar niet ten koste van onze sociale basisprincipes. Niet voor niets is ons motto: “100% sociaal”.

Dus: In het college als het kan; in de oppositie als het moet.

Niet de SP, maar ú bepaalt op 19 maart hoe sociaal Uden moet worden. We hebben daar vertrouwen in, want Uden, Volkel en Odiliapeel verdienen een sterke, actieve, sociale en betrokken partij als de SP.

Stem op 19 maart op een partij waar u op 20 maart ook nog iets aan heeft!
SP, lijst 3

HOOFDSTUK SPEERPUNTEN

Meer betaalbare huizen in plaats van ellenlange wachtlijsten
Eerlijke verdeling van geld in plaats van prestigeprojecten
Echt invloed op het bestuur in plaats van schijndemocratie
Voorzieningen in elke wijk in plaats van grootschalige MFA’s
Goede en gegarandeerde zorg dichtbij in plaats van verschraling en marktwerking
Eerlijk werk voor eerlijk loon in plaats van armoede en kunstbanen
Aanpak van armoede in plaats van uitsluiting en bureaucratie
Zelf uitvoeren van belangrijke taken in plaats van dure bureaus inzetten
Zuinig en duurzaam omgaan met natuur en ruimte in plaats van nog meer bedrijventerreinen
Cultuur voor iedereen in plaats van alleen een peperduur privétheater
Echte samenwerking met andere gemeentes in plaats van concurrentie of fusie

HOOFDSTUK WONEN EN WIJKEN

Uden is een prettige gemeente om te wonen, dit vinden ook veel inwoners. Er zijn buurten, wijken en dorpen in alle soorten, er is voor ieder wat wils. Toch zijn er ook inwoners die in de knel zitten. Jongeren die geen woning kunnen vinden, alleenstaande moeders die geen urgentie krijgen, ouderen waarvoor geen aangepaste woning beschikbaar is. En laten we niet vergeten dat de laatste jaren veel mensen hun baan verloren hebben en daardoor in de problemen zijn gekomen. De gemeente kan en moet veel meer doen dan ze nu doet om deze problemen op te lossen.  De SP heeft daar de laatste jaren doorlopend op gewezen en vele voorstellen gedaan.

Wonen houdt meer in dan alleen het hebben van een betaalbaar en goed huis. Ook de woonomgeving is belangrijk. Een straat, buurt, wijk of dorp moet er goed uit zien; mensen moet zich er veilig en op hun gemak voelen. En er moeten de nodige voorzieningen zijn: speelgelegenheid, groen, bushaltes, maar ook gelegenheid elkaar te ontmoeten.

Dit wil de SP:

Goede afspraken met woningcorporatie Area over betaalbare nieuwbouw, renovatie en urgentiebeleid. Nu is het zo dat mensen nauwelijks voor urgentie in aanmerkingen komen. We kennen zeer schrijnende gevallen waarin kleine kinderen op straat komen staan; dat kan en mag niet. We willen dat de gemeenteraad voortaan het toewijzings- en urgentiebeleid bepaalt met behulp van een zogenaamde volkshuisvestingsverordening. Nu bepaalt Area het zelf, inwoners en raadsleden moeten met lede ogen toezien hoe dat (niet) werkt. Betaalbare nieuwbouw betekent een kostprijs tussen de 90.000 en 140.000 euro.

Verlaging van de grondprijs voor sociale woningbouw. Daardoor komen er meer betaalbare huur- en koopwoningen.  Nu is het zo dat Area in Uden geen nieuwbouwplannen heeft, omdat Veghel een lagere grondprijs heeft voor sociale woningbouw!

Renovatie bestaande woningen. Renovatie zorgt voor duurzame en energiezuiniger woningen en lagere woonlasten voor de bewoners. De SP wil verduurzamen van koopwoningen mogelijk maken door stimuleringsregelingen  en door het ondersteunen van maatschappelijke collectieven (zoals voor energie).

Ombouwen leegstaande kantoorgebouwen. Leegstaande kantoorgebouwen kunnen in veel gevallen prima omgebouwd worden tot betaalbare woningen.

Een veel actiever beleid om zorgclusters en seniorenwoningen te realiseren in de wijk. Door een deel van nieuwbouwprojecten en renovaties voor dit doel te bestemmen en ouderenorganisaties en zorginstellingen in de plannen te betrekken komen er meer geschikte zorgsteunpunten en woningen beschikbaar.

Ondersteunen van eigen initiatieven van inwoners. Initiatieven zoals mantelzorgwoningen, collectieve bouwprojecten en renovaties van leegstaande gebouwen. Medewerking, ondersteuning, snelheid en een welwillende houding van de gemeente kan ervoor zorgen dat er goede oplossingen komen voor veel verschillende doelgroepen.

Inspraak bewoners eigen omgeving. Bewoners zijn deskundig over hun eigen straat en buurt en moeten veel meer invloed hebben op wat er gebeurt, zeker als straten gerenoveerd worden. Er komt ver vooraf inspraak over herinrichting/renovatie in de wijk. De ongelukkige geschiedenis van de Brandenburgstraat laat zien dat er nog veel te verbeteren valt.

Versterken buitendienst. Voor een schone, hele en veilige woonomgeving is een goed draaiende gemeentelijke buitendienst van wezenlijk belang. Die willen we behouden en uitbreiden waar nodig, door minder uit te besteden.

Stopzetten van het grootschalige MFA-beleid (MFA = multifunctionele accommodatie). Dit heilloze beleid maakt een eind aan kleinschalige buurtvoorzieningen dicht bij huis, waar mensen zich thuis voelen. Wij willen ontmoetingsplekken in elke wijk, waarbij de mensen (weer) het gevoel hebben dat ze ván hun zijn. En waar het verenigingsleven op een goedkope manier gebruik van kan maken.

Goed beleid huisvesting Oost-Europese arbeiders. Steeds vaker horen we dat de huisvesting van Oost-Europese arbeiders leidt tot problemen. Vaak is er sprake van huisjesmelkerij en uitbuiting, soms van overlast doordat te veel mensen in een te krappe woning gepropt worden. Hoewel het ambtelijk apparaat met beperkte middelen zijn best doet om de meest schrijnende gevallen aan te pakken, ontbreekt het aan goed beleid. Dat moet er snel komen.

HOOFDSTUK ZORG

Het Rijk draagt steeds meer zorgtaken over aan de gemeentes, de zogenaamde ‘transities’. Een paar jaar geleden begon dit met de thuiszorg in WMO, nu gaat de gemeente de verantwoordelijkheid krijgen over de jeugdzorg en onderdelen van de AWBZ zoals begeleid wonen en dagbesteding.

Eén ding is duidelijk: gemeenten krijgen veel minder geld om dit werk te doen! Bij de thuiszorg is dit maar liefst 40%, bij de jeugdzorg naar verwachting 25%.  Daarnaast verliezen mensen het recht op zorg; daarvoor in de plaats is er een vage ‘compensatieplicht’ bij gemeenten.  De mooiste en duurste woorden worden van stal gehaald om deze bezuinigingen mooi te verpakken, zoals ‘eigen kracht’, ‘kanteling’ of ‘participatiesamenleving’. De overheid voert dus -  ondanks alle mooie verhalen en dure benamingen - een ordinaire bezuiniging door. En gemeentes moeten daardoor kiezen. Goede thuiszorg leveren of belastingen verhogen? Goed onderhoud aan de wegen of helpen van kinderen in de knel? Dagbesteding voor mensen met beginnende Alzheimer of cultuursubsidie? Mensen met psychiatrische problemen goed begeleiden of geld stoppen in prestigeprojecten?

Deze bezuiniging mag niet ten koste gaan van de zorg die mensen nodig hebben. De SP wil voorkomen dat de zorgmedewerkers, juist zij die de zorg leveren, deze bezuiniging moeten betalen door het inleveren van loon en slechtere arbeidsomstandigheden.

De SP wil dat de voorzieningen in de WMO voor iedereen toegankelijk en op peil blijven. Goede voorzieningen in de WMO zorgen ervoor dat inwoners langer in hun eigen omgeving kunnen wonen en meer kwaliteit van leven ervaren.

Dat laatste is overigens van wezenlijk belang voor het groeiend aantal ouderen in Uden. Terecht hebben enkele belangenorganisaties laten zien dat er behoorlijke tekorten in zorgwoningen en zorgvoorzieningen (bijvoorbeeld kleinschalige verpleegzorg in de wijk) dreigen, als er nu geen actie ondernomen wordt. Daarbij gaat het om veel meer dan alleen gebouwen; in elke wijk horen ook makkelijk bereikbare voorzieningen en een goed zorgnetwerk. Kleinschalig georganiseerde buurtzorg en sociale wijkteams zijn hiervoor belangrijk. Overigens willen we nadrukkelijk stellen dat oud zijn niet per se hetzelfde is als zorgbehoeftig. Er zijn veel ouderen die het prima redden zonder (veel) professionele zorg. Toch is de kans op gezondheidsproblemen groter naar mate de leeftijd oploopt.

Dit wil de SP:

Een garantie voor behoud van kwaliteit van zorg.

Eigen bijdragen worden afgeschaft voor mensen met een minimaal inkomen, voor de overige zo laag mogelijk.

Geen aanbestedingen zorg op de vrije markt van prijsvechters, maar gebruik maken van de bestaande regionale of plaatselijke zorgorganisaties, zodat kennis, kunde en bestaande relaties met de cliënten behouden blijven.

Makkelijke en rompslompvrije indicatiestellingen.

Belangrijk werk verdient een goed loon, conform de diverse cao’s. We willen de zogenaamde ‘alpha-hulp-constructie’ stoppen. Daarbij werken thuiszorgmedewerkers nu voor een te laag loon, dit moet en kan beter.

Zorg voor de mantelzorger. Veel familieleden en vrienden leveren al mantelzorg. Deze mensen verdienen ondersteuning en moeten ontzien worden. Ook is respijtzorg belangrijk, zodat mantelzorgers eens een keer ‘vrij’ kunnen nemen.

Kwaliteit thuiszorg behouden. Onlangs is de zogenaamde signaleringsfunctie uit de taken van thuiszorgmedewerkers van niveau 1 geschrapt. Dat is dom en kortzichtig. Ook thuiszorgmedewerkers van niveau 1 moeten kunnen signaleren, natuurlijk wel voor een fatsoenlijk CAO-loon.

Professionele zorg waar nodig. Kinderen en jeugd in de knel moeten direct kunnen beschikken over goede professionele zorg als zij of hun ouders dat nodig hebben. De beoordeling daarvan ligt bij hulpverleners, in samenspraak met ouders. Vanuit het onderwijs moeten signalen direct serieus genomen worden en leiden tot een snelle aanpak.

Expertise behouden. De expertise van Bureau Jeugdzorg mag niet verdwijnen na invoering van de nieuwe Jeugdwet. Op de eerste plaats is die heel hard nodig om de Jeugdbescherming uit te (blijven) voeren, maar ook de kennis en kunde van jeugdzorgmedewerkers kan prima ingezet worden.

Sociale wijkteams. De SP wil sociale wijkteams, waarin o.a. de huisarts, de wijkverpleegkundige, de GGZ en het welzijnswerk zitten. Deze teams hebben als taak de zorg in de wijk te regelen, zodat bijvoorbeeld mensen langer in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Deze wijkteams kunnen indiceren voor de benodigde zorg.

Voldoende zorgwoningen en voorzieningen in alle wijken.

Levensloopbestendige woningen. Bij nieuwbouw en renovaties zijn levensloopbestendigheid en duurzaamheid vaste uitgangspunten. Die worden vastgelegd in gemeentelijke regelgeving en samenwerkingsafspraken.

HOOFDSTUK WERK EN ECONOMIE

De crisis gaat Uden niet voorbij. Bedrijven krimpen of sluiten hun deuren, winkels  en horeca verliezen omzet, zelfstandigen krijgen minder opdrachten, mensen raken hun baan kwijt en verliezen inkomen. De crisis is een mondiaal probleem dat niet wordt opgelost in Uden. Maar Uden kan wel de gevolgen beperken door te investeren in werkgelegenheid, in lokale bedrijvigheid en een goed en sociaal vangnet.

De SP wil investeren in projecten en voorzieningen die banen opleveren. Stimuleren van woningbouw, bouwprojecten en renovatie levert banen op in de bouw. Beleid waardoor zorggeld naar de zorgverleners gaat i.p.v. naar hun managers en naar de bureaucratie, levert banen op.

Uden heeft een centrum met winkels en horeca waar veel mensen uit Uden en omstreken een baan hebben. Momenteel is de promotie van Uden Centrum versnipperd en onduidelijk, dit kan beter. De SP heeft grote twijfels over de huidige citymarketing, wat levert dit op? De beste promotie is een levendig centrum met goede activiteiten, dit verkoopt zichzelf door goede mond-tot-mondreclame. Evenementen maken het centrum levendig en zorgen voor extra bezoekers, vooral evenementen die laagdrempelig en vrij toegankelijk zijn. Wij willen initiatieven voor dit soort evenementen ondersteunen en stimuleren.

Het voorkomen en bestrijden van leegstand in het centrum hoort ook prioriteit te hebben. Als er veel leegstand is, kan daar geen ‘citymarketing’ tegenop! Het bevorderen van betaalbare huren voor winkelpanden is een van de mogelijkheden; de gemeente kan daarvoor initiatieven nemen.
Het winkelcentrum heeft naast de bekende ketens ook de nodige verswinkels zoals groenteboer, bakker, poelier en slager. Deze verswinkels geven het centrum extra kwaliteit en eigenheid. De verswinkels zijn erg gebaat bij goede bereikbaarheid dichtbij hun winkels. Daarom willen we blauwe zones inrichten rond deze verswinkels zodat hier versstraten ontstaan of versterkt worden (Kastanjeweg en deel Mondriaanplein).

De laatste 10-15 jaar is het aantal ZZP-ers enorm toegenomen. Veel van hen hebben bewust deze keuze gemaakt en werken naar tevredenheid. Deze ZZP-ers zorgen voor veel bedrijvigheid en verdienen waar mogelijk onze steun. Bijvoorbeeld door het opnemen van gebruik lokale ZZP-ers in het bestek bij aanbestedingen of het opzetten van een regiomarkt waar opdrachtgevers en lokale ZZP-ers elkaar kunnen ontmoeten.

Maar er is ook een andere kant. Steeds vaker wordt het ZZP-schap misbruikt door werkgevers/opdrachtgevers om personeel te lozen. Mensen verliezen hierdoor hun opgebouwde arbeidsrechten en daarnaast ook hun aanspraak op gemeentelijke voorzieningen zoals inkomensondersteuning en/of mogelijkheid tot kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Daarmee is hun bestaanszekerheid in gevaar. Wij willen de mogelijkheden verruimen voor ondersteuning vanuit de gemeente voor ZZP-ers en andere ondernemers als het inkomen uit hun onderneming (tijdelijk) niet toereikend is. Ook willen wij daar waar de gemeente (indirect) werkgever is schijnconstructies en misbruik van ZZP-schap voorkomen. In de zorgsector dreigt dat bijvoorbeeld met de zogenaamde ‘dienstencheques’ .

De agrarische sector is van oudsher een grote sector en werkgever in Uden. Wij willen landbouwbedrijven de ruimte geven om duurzaam te ondernemen waar dit mogelijk is; bij voorkeur gaat het dan om grondgebonden landbouw op een biologische leest.

Waar landbouw en natuur elkaar echt in de weg zitten kiezen wij voor de natuur, maar we laten het betreffende bedrijf niet in de kou staan. Wij zien dat de agrarische sector innovatief is, verduurzaamt en zelf zoekt naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Wij willen de sector ondersteunen in deze innovatie, hiervoor dienen we soepel om te gaan met bestemmingsplannen waar dit mogelijk is. Waar dit niet mogelijk is dienen we te zorgen voor goede handhaving.

Wij zijn voor landbouwbedrijven op familieschaal, de bedrijven moeten zich niet ontwikkelen tot fabrieken maar gezinsbedrijven blijven waar een gezin een inkomen uit kan halen. 2014 is door de VN uitgeroepen tot het internationale jaar van de gezinsbedrijven, wij ondersteunen dit van harte. Landbouwbedrijven ondervinden veel hinder van bureaucratie, o.a. bij aanvragen van vergunningen of ontheffingen bij de gemeente. Wij vinden onnodige vertraging en bureaucratie niet acceptabel, landbouwbedrijven moeten vanuit de gemeente medewerking krijgen om hun plannen te kunnen ontwikkelen waar dit mogelijk is.

Werkgelegenheid is vooral een regionale aangelegenheid. Wij willen af van het versnipperde beleid dat ieder dorp zijn eigen industriegebieden wil en dat gemeenten elkaar beconcurreren op het binnenhalen van werkgelegenheid van buiten de regio. Wij willen daarom de ontwikkeling stoppen van het toekomstige bedrijventerrein Hoogveld-Zuid.  Hiervoor zijn betere alternatieven in de regio. Wij willen dat het economische beleid van Uden zich richt op technisch innovatieve bedrijven. Hiervoor is voldoende ruimte beschikbaar op de bestaande bedrijventerreinen. Ook is er sprake van leegstand in bedrijfsgebouwen.

Uitkeringsgerechtigden en andere mensen die werk zoeken verdienen alle mogelijke steun. Die steun kan onder andere bestaan uit sollicitatiebegeleiding, omscholing of bemiddeling. Als het eind van de uitkering in zicht is kunnen mensen ook kiezen voor ondernemerschap om in hun inkomen te voorzien. Tijdens en na de start daarvan verdienen zij eveneens begeleiding en steun. In het hoofdstuk over bestaanszekerheid schrijven we dat de gemeente zélf de re-integratie ter hand moet nemen. Die re-integratie is wat de SP betreft ook toegankelijk voor (door)startende ondernemers.

Dit wil de SP:

Extra banen door stimuleren woningbouw, verduurzaming en renovatie.

Extra banen door menselijke en effectieve zorgverlening.

Promotie van winkelcentrum door meer activiteiten.

Blauwe zone parkeren bij verswinkels.

Ruimte voor duurzame landbouw waar mogelijk, warme sanering waar noodzakelijk.

Aandacht voor gezinsbedrijven landbouw, geen onnodige bureaucratie.

Opzetten regiomarkt opdrachtgevers, lokale ondernemers en ZZP-ers.

Eerlijk loon voor eerlijk werk. Echte banen niet vervangen door (gedwongen) vrijwilligerswerk.

Ondersteunen (door)startende ondernemers. (Door)startende ondernemers kunnen rekenen op professionele ondersteuning en medewerking van de gemeente.

Meer ondersteuning bieden aan kleine zelfstandigen en ZZP-ers door onder meer te wijzen op BBZ leningen/kredieten

Echte samenwerking in plaats van concurrentie op economisch gebied

Beter benutten bestaande bedrijventerreinen en leegstaande panden. Ook dat is duurzaamheid!

HOOFDSTUK BESTAANSZEKERHEID

De gevolgen van de crisis zijn ook in Uden duidelijk merkbaar. Veel mensen zijn hun baan kwijt en komen als ze niet snel nieuw werk vinden, in de problemen. De schuldenproblemen lopen op, bijvoorbeeld door hoge huren of hypotheken; het is onjuist dat te wijten aan het gedrag van mensen.

De druk op de gemeentelijke sociale dienst neemt toe; de voedselbank in Veghel kent een groeiend aantal Udense ‘klanten’ en armoede is al lang geen uitzonderlijk verschijnsel. De toenemende armoede en schuldenproblematiek leiden ertoe dat steeds meer mensen buiten hun schuld aan de kant komen staan.

De gemeentelijke sociale dienst moet tiptop in orde zijn om mensen in de knel goed te helpen. Met uitkeringen, met schuldpreventie en -sanering, met begeleiden naar een betaalde baan en met een goede samenwerking met allerlei instanties, zoals het UWV, de energiebedrijven en Area.

Op het spreekuur van de SP-Hulpdienst hebben we de laatste jaren veel mensen geholpen die vastliepen in bureaucratie, onbegrip en ellenlange procedures. Ook bleek in een aantal gevallen dat mensen ten onrechte niet in aanmerking kwamen voor wettelijke regelingen. Er is te weinig capaciteit om de schuldsanering vlot af te werken.

Ook op het terrein van uitkeringen wil het Rijk de nodige zaken overhevelen naar de gemeentes. Er is een nieuwe wet in de maak die de huidige WSW, de Wajong en de Bijstandswet gaat vervangen. Een eerste versie van die wet heeft het niet gehaald, maar de volgende ‘Participatiewet’ komt eraan. De eerste geluiden zijn negatief: velen zullen hun bestaanszekerheid kwijtraken. De WSW wordt afgeschaft, 70.000 banen verdwijnen. Wajong-ers worden massaal herkeurd, zodat velen hun uitkering zullen verliezen én geen werk kunnen vinden. Waar WSW-ers nu nog kunnen rekenen op een echt loon met een echte CAO, is dat in de toekomst niet meer zo. Ook dreigt de zogenaamde gezinsbijstand, waardoor het inkomen van werkende kinderen opeens meetelt voor de uitkering. SP-kamerlid Sadet Karabulut zei hier onlangs over: ‘Het is cynisch dat juist een wet die ‘Participatiewet’ heet voor meer werkloosheid en uitsluiting gaat zorgen. Laat het kabinet eerst de banen regelen in plaats van bestaande eerlijke banen te schrappen. We moeten juist nu zorgen voor goede begeleiding en opleiding en daar dus niet op bezuinigen.’

Dit wil de SP:

Armoede bestrijden. Maximaal benutten van de wettelijke mogelijkheden om armoede te bestrijden, o.a. met de bijzondere bijstand, premies voor vrijwilligerswerk en mantelzorg en collectieve verzekeringen.

Eerlijk loon voor eerlijk werk, voor iedereen. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld door arbeidsgehandicapten in loondienst te nemen.

Bureaucratiebrigade. Er komt een bureaucratiebrigade die alle werkprocessen van de Sociale Dienst onderzoekt op overbodige regels en voorschriften. In die brigade zitten tenminste twee mensen die zelf een uitkering hebben. Na dat onderzoek komt er een voorstel om overbodige regels te schrappen en de procedures eenvoudiger te maken.

Betere schuldhulpverlening. De capaciteit van de afdeling schuldhulpverlening wordt verhoogd totdat alle achterstanden zijn weggewerkt.

Betere werk/re-integratie. De huidige afdeling werk/re-integratie van de gemeente wordt versterkt, zodat het niet meer nodig is commerciële reïntegratiebedrijven in te huren. Er komt speciale aandacht voor 45-plussers, bijvoorbeeld met (om)scholing of langdurige begeleiding naar werk.

Vrijwilligerswerk blijft vrijwilligerswerk; geen verplicht vrijwilligerswerk in ruil voor een uitkering.

Armoede bestrijden. Het bestaande armoedebeleid wordt uitgebreid.

Ondersteunen voedselbank. De voedselbank is (helaas) noodzakelijk gebleken voor tientallen gezinnen uit Uden. Zolang die noodzaak bestaat, kan de voedselbank rekenen op actieve ondersteuning door de gemeente.

HOOFDSTUK CULTUUR, VERENIGINGSLEVEN en WELZIJN

Uden kent een actief verenigingsleven; vele mensen zijn actief met sport, cultuur of hobby’s. Dit is een groot goed en veel verenigingen draaien op eigen kracht of met minimale steun.

Het is de taak van de gemeente de verenigingen te ondersteunen, onder andere met voldoende en betaalbare accommodaties. Velen, waaronder de SP, hebben fundamentele kritiek op het huidige accommodatiebeleid. Het is te grootschalig, sluit eigen accommodaties van verenigingen uit door gedwongen winkelnering bij de gemeentelijke accommodaties en wordt op termijn onbetaalbaar. We vinden de pogingen om te komen tot 6 grootschalige zogenaamde MFA’s (multifunctionele accommodaties) slecht; mensen hebben niet meer het gevoel dat het gebouw ván hun is. Ook worden de afstanden tussen de buurten en het wijkgebouw te groot. Kleine gebouwtjes, die door mensen zelf beheerd worden, moeten vroeger of later sluiten.

De SP wil een ander accommodatiebeleid, waar mensen meer te vertellen hebben over ‘hun’ gebouw, en waarin kleinere accommodaties goed verdeeld zijn over de diverse wijken en dorpen. Verenigingen die zelf een gebouw beheren moeten als dat nodig is, ook kunnen rekenen op steun. Daarnaast moet bij vrijkomende gebouwen zoals scholen of klaslokalen direct gekeken worden of ze een nieuwe functie kunnen krijgen voor het verenigingsleven of sociale samenhang..

Het accommodatiebeleid hangt nauw samen met de wijkaanpak. Ook daar zien we dat de huidige coalitie gekozen heeft voor schaalvergroting met de zogenaamde gebiedsplatforms. Die platforms vertegenwoordigen niemand en hoeven alleen maar ‘mee te denken’. Dat is bij wijkraden en buurtverenigingen echt anders; die organiseren activiteiten en behartigen de belangen van buurt- en wijkbewoners. Bovendien werken ze in een goed overzichtelijk gebied.

De SP wil dat de schaalgrootte weer terug gaat naar wijk- en buurtniveau. Pas dan kunnen mensen echt invloed hebben op wat er in hun buurt gebeurt. Daarnaast willen we allerlei activiteiten bevorderen, van buurtbarbecues tot veiligheidsacties. Voor Volkel en Odiliapeel is de schaal van de huidige Dorpsraden in onze ogen goed; beide dorpsraden hebben – al jaren – laten zien actief de belangen van bewoners te behartigen.

Bij een goed wijkbeleid horen ook de sociale wijkteams die we in het hoofdstuk over zorg beschreven. Die wijkteams hebben alle baat bij goed draaiende en actieve buurtverenigingen en wijkraden én bij een goede laagdrempelige accommodatie in de wijk.

Begin 2012 leek het erop dat Uden enkele miljoenen moest bezuinigen. De huidige coalitie zette de botte bijl in de cultuur: Het MRK dicht, Theaterspoor afgelopen, MIK (voorheen CKVU) sluiten en de cultuuractiviteiten van De Pul (Compass) schrappen. Gelukkig bleek de tekorten later mee te vallen en de bezuinigingen op cultuur vervielen grotendeels. Maar ze hangen nog als een zwaard van Damocles boven de instellingen…

Oneerlijk en onrechtvaardig  is dat het geprivatiseerde Markant geen enkele bezuiniging kreeg, omdat dat contractueel vastgelegd is; al eerder noemde  de SP dat contract een blunder van formaat. En dat terwijl de private onderneming Markant verreweg de meeste subsidie krijgt…anderhalf miljoen per jaar!

Dit wil de SP:

Een beter accommodatiebeleid, gebaseerd op kleinschaligheid en laagdrempeligheid. Accommodaties zijn niet alleen vóór de mensen, maar ook ván…

Wijkbeleid terug naar de schaal van wijken, buurten en dorpen. Actief ondersteunen van buurtverenigingen die activiteiten organiseren en daarmee de sociale samenhang bevorderen. Gebiedsplatforms moeten weer representatieve vertegenwoordigers van de wijk zijn, de schaal wordt  verkleind.

Sociale wijkteams werken nauw samen met buurtverenigingen, dorps/wijkraden en andere actieve wijkbewoners.

Cultuur blijft laagdrempelig; daarom kunnen Theaterspoor (kinderen) en De Pul/Compass blijven rekenen op cultuursubsidie. Pop- en jongerencultuur zijn en blijven twee sterke punten van Uden.

Het MRK – ook een van de Udense parels - blijft behouden en kan blijven rekenen op subsidie; wel willen we nogmaals bekijken of er samenwerkingspartners zijn.

Eerlijke verdeling cultuurbudget. Er komt een grondig  onderzoek naar de mogelijkheden om het domme contract met Markant open te breken. Als die mogelijkheid er is, is Markant bij een eventuele nieuwe bezuinigingsronde ook in beeld.

Stichting C gaat door. Ze heeft haar bestaansrecht voldoende bewezen en maakt kunst en cultuur laagdrempelig voor kinderen en jeugd. Bovendien werkt de stichting als ‘cement’ tussen scholen en cultuurorganisaties.

HOOFDSTUK NATUUR,  RECREATIE, BUITENGEBIED en DUURZAAMHEID

Uden heeft naast zijn woonkernen veel,  soms prachtig en divers buitengebied. Het buitengebied is er in onze ogen vooral voor natuur, landbouw en extensieve recreatie. Maar door intensief gebruik is het ook een kwetsbaar gebied. De SP wil daarom zeer terughoudend zijn in het bebouwen van het buitengebied en/of het toestaan van bedrijvigheid die niet aan landbouw of recreatie is gebonden. Het robuuste natuurgebied De Maashorst is een van de Udense parels; de versterking van natuur heeft prioriteit. Wij juichen de plannen van de provincie om De Maashorst te versterken toe.

De pracht en ruimte van het buitengebied trekt ook activiteiten aan die hier niet passen. Zoals grootschalige bebouwing, economische activiteiten die eigenlijk op een bedrijventerrein thuis horen en/of georganiseerde recreatieactiviteiten door kwetsbare natuur of in de nachtelijke uren. Deze activiteiten schaden de natuur, de belangen van de landbouw en het woongenot in het buitengebied. Wij vinden dat tegen deze activiteiten handhavend moet worden opgetreden.

Het buitengebied is momenteel niet geheel voorzien van breedbandinternet. Wij vinden dat iedere inwoner uit Uden de beschikking over een goede breedbandverbinding zou moeten hebben. Nu en in de toekomst zullen steeds meer privé- en economische activiteiten afhankelijk zijn van zo’n breedbandverbinding. Het gebiedsplatform Buitengebied heeft veel tijd en energie gestoken in het in kaart brengen van de wensen en mogelijkheden van breedbandverbindingen in het buitengebied. Wij willen hen zoveel mogelijk ondersteunen in het verwezenlijken hiervan.

Het buitengebied, maar ook de dorpen Volkel en Odiliapeel worden bedreigd dor de komst van de JSF. Los van het feit dat de SP verklaard tegenstander is van de aanschaf van deze geldverslindende toestellen, moet de gemeente alles op alles zetten om de geluidsoverlast in te perken. De leefbaarheid en gezondheid van mensen hebben prioriteit!

Een andere dreiging is die van schaliegasboringen. Veel gemeenten hebben zich al schaliegasvrij verklaard. Ook Uden moet dat doen.

Duurzaamheid is ‘in’, alle partijen zijn ‘voor’. Toch ziet de SP dat het vaak gaat om lippendienst in plaats van echt doorpakken. Het niet willen onderzoeken van renovatie van de Rooie School is daar een voorbeeld van. Ook zien we relatief veel aandacht voor de milieukant van duurzaamheid (bouwen, energie, milieu), maar erg weinig voor de sociale kant. Kan iedereen wel mee blijven doen? Dan moeten de zorg en de bestaanszekerheid echt meer garanties krijgen. Ook de wijkaanpak moet dan echt veranderen. Beide zaken staan al beschreven in de voorgaande hoofdstukken. Overigens moet er natuurlijk op het gebied van energie en van duurzaam bouwen ook nog veel gebeuren.

Dit wil de SP:

Intensieve samenwerking met Oss, Bernheze en Landerd om De Maashorst verder te versterken.

Breedbandinternet buitengebied. Breedbandinternet voor alle inwoners in Uden, ook het buitengebied.

Strenge handhaving van onwenselijke activiteiten en ontwikkelingen in buitengebied.

Stimuleren en ondersteunen van toeristische activiteiten die natuur niet schaden.

Uden wordt schaliegasvrij.

Vlieglawaai inperken.

Meer onderzoek naar de mogelijkheden van alternatieve energiebronnen. Na onderzoek ook daadwerkelijk starten. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld geven.

HOOFDSTUK ONDERWIJS

Onze jeugd verdient goed en vrij toegankelijk onderwijs. De scholen zijn geen bewaarplekken maar ruimtes waar onze jongeren het grootste deel van hun dag doorbrengen. Het binnenklimaat van de scholen dient daarom aan de hoogste eisen te voldoen zodat onze jongeren in een gezonde en veilige omgeving het maximale uit zichzelf kunnen halen.

De meeste kinderen en jongeren hebben geen ondersteuning nodig om op school te komen en om hier normaal te kunnen verblijven. Helaas geldt dit niet voor allemaal. Sommige kinderen of jongeren zijn afhankelijk van goed leerlingenvervoer en/of voorzieningen in school. Wij vinden het niet acceptabel dat jongeren buiten de boot vallen omdat deze voorzieningen niet voldoende aanwezig zijn.

Schoolgebouwen verouderen en zijn steeds aan vernieuwing onderhevig. Wij vinden het belangrijk dat scholen goed onderhouden worden en voldoen aan de eisen van de tijd. Vanuit het duurzaamheidprincipe vinden wij dat er altijd eerst gekeken moet worden of renovatie het gewenste resultaat kan opleveren. Alleen als renovatie geen optie is kiezen we voor nieuwbouw. Maar de Rooie School wordt gesloopt als het aan de meerderheid van de huidige raad ligt. Tegen de sloopplannen is terecht veel verzet gerezen. Niet alleen wordt de nieuwbouw te klein voor goed onderwijs voor alle leerlingen, ook is het doodzonde om een markant, ruim en goed te renoveren gebouw te slopen. De raad wilde niet eens onderzoeken of renovatie mogelijk is. Krom is dat de raad zégt duurzaam te willen zijn, maar bij de eerste de beste gelegenheid een goed gebouw als wegwerpartikel behandelt. Het verzet gaat door, de SP blijft dit steunen. Bij de voorgenomen nieuwbouw van de Rooie School is de optie renovatie niet serieus bekeken. Wij vinden dat dit alsnog moet gebeuren.

De afgelopen periode is de subsidie voor de Peuterspeelzalen onder druk komen te staan. Wij vonden dit niet acceptabel en hebben ons hier steeds tegen verzet. Wij vinden het belangrijk dat de Peuterspeelzalen voor iedereen toegankelijk blijven omdat ze belangrijk werk doen in voorschoolse educatie. Peuterspeelzalen zijn wezenlijk anders dan de reguliere kinderopvang. Subsidies voor Peuterspeelzalen moeten daarom op peil blijven en waar nodig worden hersteld zodat de ouderbijdrage voor iedereen betaalbaar blijft.

Scholen dreigen soms het afvoerputje van de maatschappij te worden. Leerkrachten worden met zoveel taken opgezadeld dat het lesgeven onder druk komt te staan, ook de gemeente werkt hier aan mee. Wij vinden dat bij het neerleggen van taken bij het onderwijs ook de middelen horen zodat de leerkrachten zich kunnen blijven focussen op lesgeven.

Vroegtijdig schooluitval is een groot probleem voor de maatschappij maar een nog groter probleem voor de betrokken leerling. Wij willen vanuit de mogelijkheden die de gemeente heeft maximale aandacht voor vroegtijdige schoolverlaters. Deze ‘drop-outs’ mogen niet jaren aan hun lot worden overgelaten maar moeten snel geholpen worden om weer een pad naar een goede toekomst te vinden.

De preventieve jeugdgezondheidszorg die nu van 0-19 wordt uitgevoerd door de GGD is een groot goed in Nederland. Bij de GGD dreigt schraalhans keukenmeester te worden door de bezuinigingen. Elke kind heeft recht op degelijke periodieke gezondheidsonderzoeken; tot 4 jaar bij de consultatiebureaus, daarna op school. Met de gezondheidsmonitoren van jeugd (maar ook van volwassen en ouderen) levert de GGZ overigens belangrijke informatie voor het volksgezondheidsbeleid van de gemeente.

Onderwijs is er niet alleen voor kinderen of jongeren. Ook volwassenen en ouderen kunnen en willen zich blijven ontwikkelen. Vooral voor mensen zonder perspectief op een baan is onderwijs en omscholing van groot belang. De gemeente kan veel voor deze mensen betekenen vanuit zijn re-integratietaken. Wij willen een maximale inzet vanuit de gemeente voor het volwassenenonderwijs om voor iedereen een toekomst met perspectief te creëren. Oudere vakmensen met veel ervaring kunnen een belangrijke rol spelen in het volwassenenonderwijs.

Frisse Scholen.

Serieus onderzoek naar renovatie van de Rooie School.

Goed leerlingenvervoer, waar nodig maatwerk.

Toegankelijke Peuterspeelzalen.

Goed onderwijs voor iedereen. Maatwerk voor leerlingen die buiten de boot dreigen te vallen.

Schoolzwemmen herinvoeren.

Toegang onderwijs voor iedereen. Ondersteuning via bijzondere bijstand als ouders studie niet kunnen betalen, maar hun kind getalenteerd is en financiële drempels voortzetting van de studie belemmeren.

Preventieve jeugdgezondheidszorg. Geen verdere bezuinigingen op de jeugdgezondheidzorg van GGD; waar bezuinigingen al te ver doorgeschoten zijn, herstellen van de oude situatie.

Extra impuls aan volwassenenonderwijs.

HOOFDSTUK BESTUREN en GELD

De SP is een ervaren oppositiepartij, maar ziet vaak met lede ogen aan hoe er bestuurd wordt in Uden. Mede gebaseerd op onze college-ervaring tussen 1998 en 2002 willen we de komende periode ook wethouders leveren. Maar we ‘schuiven niet aan’ om alles hetzelfde te laten. Als de SP meebestuurt moet het verschil voor de mensen goed te merken zijn. In de hoofdstukken hiervoor staan de zaken die we willen waarmaken. Natuurlijk zullen we compromissen moeten sluiten, maar bepaalde zaken zijn hard. Mensen die zorg nodig hebben mogen niet de dupe worden, armoede moet echt bestreden worden, er móeten meer betaalbare huur- en koopwoningen komen.  Het wijk- en accommodatiebeleid moeten op de schop, er komt een onderzoek naar renovatie van de Rooie School en de gemeentelijke organisatie moet er echt zijn voor de mensen en niet andersom.

Behalve een goede inhoud, is voor besturen een goede bestuursstijl belangrijk.  De SP wil niet vanuit een ivoren toren besturen, maar tussen de mensen staan, naar ze toe. Luisteren naar wat de mensen bezig houdt en er daarna iets mee doen. Op die manier kun je ook veel effectiever werken en dingen meteen goed doen in plaats van achteraf. Bij de bestuursstijl hoort wat ons betreft ook dat je goed samenwerkt met de oppositie in plaats van de coalitiegelederen altijd maar gesloten te houden. Vaak gebeurt dit nu in achterkamertjes, waardoor voorstellen bij voorbaat al kansloos zijn.  Tot slot ben je wethouder voor alle mensen, ook al heeft niet iedereen op je gestemd. Ook moet het nieuwe college strijdbaar opkomen tegen de grove bezuinigingen van het Rijk op de zorg, de woningbouw en de bestaanszekerheid. Juist op dit front is goede samenwerking met andere gemeenten geboden.

Zowel raad als college moeten van tijd tot tijd nagaan of er nog wel goed gewerkt wordt in het belang van de bevolking. Wij hebben goede ervaring met de rekenkamer; zij hielden met hun onafhankelijk onderzoek raad en college regelmatig een spiegel voor. Helaas heeft een meerderheid van de huidige raad de rekenkamer op non-actief gezet. De SP wil de rekenkamer weer activeren.

De gemeente is geen bedrijf maar een overheid, ván en vóór ons allemaal. Bedrijfsmatig werken (efficiënt en effectief) is prima, maar geen doel op zich. Dienstbaarheid aan de bevolking is een groot goed; daarom moet er bij de dienstverlening sprake zijn van continu verbeteren. De gemeente streeft geen winst na en gaat zorgvuldig om met de middelen en materialen die zij ter beschikking heeft.

De afgelopen tijd is de dienstverlening in het gemeentehuis versoberd: er kan alleen nog maar op afspraak gewerkt worden. Hierover heeft de SP diverse klachten gehad en we zien dat andere gemeentes er weer op terug komen. Het is prima dat mensen een afspraak kúnnen maken, maar je moet ook zonder afspraak binnen kunnen lopen om bijvoorbeeld je rijbewijs te verlengen.

Hoewel de gemeente op steeds meer terreinen samenwerkt met andere gemeenten, vindt de SP dat mensen wel in Uden terecht moeten (blijven) kunnen met hun vragen. We zijn ervan overtuigd dat vele fouten die gemaakt zijn door de samenwerkende belastingdienst BSOB niet gemaakt hadden hoeven worden als mensen direct bij de gemeente terecht hadden gekund.

Een van de bijzondere taken van de gemeente is handhaving van regels en wetten. Of we het nu hebben over milieuvervuiling, illegaal bouwen, huisjesmelkerij, uitkeringsfraude, alcohol verkopen aan kinderen of parkeeroverlast, in alle gevallen zijn mensen die er direct of indirect nadeel van ondervinden. Goed geschoolde opsporingsambtenaren zijn belangrijk om eerlijk en fair te handhaven.  Daarbij maakt het niet uit of het gaat over de ene of de andere soort overtreding.  Goed handhaven levert voordeel op, financieel, maar ook anders: bijvoorbeeld op het terrein van de gezondheid. Er zijn plannen om regionaal samen te werken in een pool van BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaar); de vraag is of Uden daaraan mee moet doen, omdat er flinke niveauverschillen bestaan.

Laten we wel wezen: ook de SP kan niet meer geld uitgeven dan er is; we zijn voor een sluitende begroting. De gemeente werkt met geld ván de mensen, dat schept de verplichting om spaarzaam met de huishoudportemonnee om te gaan. En natuurlijk moeten bestuurders zelf het goede voorbeeld geven door in plaats van de maximale vergoedingen te kiezen voor de wettelijk minimale raad- en wethoudersvergoeding. Ons programma kent veel ambities, waarvan een deel geld kost. Maar door anders te werken, besparen we ook geld. Bijvoorbeeld sociale wijkteams kosten aanvankelijk geld, maar besparen veel op hogere zorgkosten in de toekomst.  Vanaf het begin goed luisteren naar de mensen en hun voorstellen voorkomt onnodige kosten achteraf (zoals in de Brandenburgstraat). Echte samenwerking met andere gemeenten bespaart ook geld.

Een andere manier om geld te besparen is om als gemeente weer meer zélf te gaan doen. Nu wordt er jaarlijks veel geld uitgegeven aan uitbesteden van werk en het inhuren van externe deskundigen. Het voordeel van zelf doen is dat de gemeentelijke werkgelegenheid groeit, dat de betrokkenheid groter is en dat het goedkoper is. Voorwaarde is wel dat er een goed scholingsbeleid is.

We hebben grote twijfels over het nut van allerlei ‘economische’ subsidies, zoals voor de zogenaamde 5-sterrenregio of voor citymarketing. Nog nooit is aangetoond dat dit geld ook daadwerkelijk banen oplevert. De tonnen die we daarmee kunnen besparen kunnen we inzetten voor zorg, effectieve re-integratie of bestaanszekerheid.

Behalve besparen kan de gemeente ook werken aan meer inkomsten. Zo is pas gebleken dat niet alle leges kostendekkend zijn (we maken wel een uitzondering voor de invalidenparkeerkaart). Bij de belastingen gaan we uit van inflatiecorrectie. We willen geen nieuwe belastingen, zoals hondenbelasting. Er wordt nu gespeculeerd over het invoeren van toeristenbelasting. Dat is voor de SP pas bespreekbaar als (1) de inningskosten en administratieve lasten zeer laag zijn én (2) de opbrengsten ten goede komen aan de recreatiesector en aantoonbaar zorgen voor meer toeristen. Ook willen we niet dat toeristenbelasting misbruikt wordt om extra geld te innen voor de (vaak slechte) huisvesting van buitenlandse arbeiders.

Tot slot heeft de SP de laatste jaren veel kritiek gehad op de vele, vele miljoenen die uit het grondbedrijf gehaald zijn voor Centrum West, Hoek Promenade en extra grondaankopen rond het ziekenhuis. Nu ook de verkoop van grond (zowel voor woningen als bedrijven) stagneert en de prijzen onder druk staan vormt het grondbedrijf een groot risico voor de gemeente. Er moet nu zelfs geld bij uit de lopende begroting! In het grondbedrijf zit heel veel onverkochte grond die jaarlijks veel rente kost en waarvoor de gemeente verplicht een reservering moet doen. De SP wil het grondbedrijf saneren. Dat kan door een aantal bedrijventerreinen te schrappen en opnieuw als buitengebied te bestemmen én door  een slimme deal te maken met Area. Area koopt in één klap voor 10-15 jaar bouwgrond tegen een gereduceerde prijs. Daarmee kan Area goedkopere aanvangshuren realiseren en de gemeente is van de rentebijschrijving af. In beide gevallen is er sprake van eenmalig verlies, maar hoeft er in de komende jaren geen extra rente bijgeschreven te worden en wordt toekomstig verlies voorkomen.

Dit wil de SP:

Beperken kosten bestuur. Het college bestaat uit maximaal 4 FTE aan wethouders.

Beperken kosten bestuur. College beperkt hun maandelijkse onkostenvergoeding tot het (wettelijk) minimum.

Vermindering inhuren externe bureaus en versterking kwalitatief niveau ambtenaren.

Beperken vergoeding raadsleden. De raadsvergoedingen gaan naar het wettelijke minimum van 80% van de norm

Herinvoer rekenkamercommissie. De onafhankelijke rekenkamercommissie wordt in ere hersteld.

Vrije inloop publiekshal gemeentehuis. Mensen kunnen ook (weer) zonder afspraak gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening in de publiekshal, alleen maar werken op afspraak werkt niet.

Inspraak bevolking over begroting. Tenminste eens per jaar  organiseert de gemeente een thema-avond waar alle burgers die willen kunnen meepraten over de begroting.

Werk zelf uitvoeren, uitbesteden stoppen. Een groot deel van het uitbesteed werk (groen, onderhoud) wordt teruggehaald naar de gemeente, de Buitendienst groeit.

Afbouwen niet-effectieve economische subsidies.

Kostendekkend maken leges m.u.v. de invalidenparkeerkaart.

Sanering van het grondbedrijf.

Een beter Uden voor hetzelfde geld. Door samenhang in beleid, oog voor preventie, stoppen van verspilling en samen te werken met inwoners, verenigingen, ondernemers en instellingen kunnen voorzieningen en dienstverlening beter worden voor hetzelfde geld.