Voedselbank Uden

22 december 2012

Voedselbank Uden

Na herhaaldelijk aandringen van de fracties van de SP en CDA heeft het College eindelijk ingezien dat er ook in Uden een voedselbank nodig is. Omdat er in Veghel al een goed functionerende voedselbank is, heeft Uden zich hierbij aangesloten en hanteert Uden dezelfde criteria als Veghel. De SP is blij dat inwoners die tussen wal en schip zijn geraakt zich kunnen melden voor tijdelijke noodhulp. Aanmelden voor een pakket kan door het versturen van een email met daarin kort de problematiek omschreven. Het emailadres is: voedselpakket@uden.nl

De pakketten die door de voedselbank worden verstrekt zijn bedoeld als noodhulp en de hulp duurt in principe niet langer dan 3 maanden. Na aanmelding ontvangt de aanvrager een brief en uitnodiging voor een gesprek. De gemeente beoordeeld dan of de aanvrager in aanmerking komt voor een pakket en gaat samen met de aanvrager werken aan het verbeteren van de situatie. De criteria die voedselbank Nederland hanteert zijn een besteedbaar maandinkomen van 180 euro voor een eenpersoonshuishouden. Per volwassene komt hier een bedrag bij van 60 euro, per kind van 12 tm 18 een bedrag van 50 euro en voor kinderen tot 12 een bedrag van 25 euro. Het besteedbaar inkomen is het inkomen dat over blijft voor eten, kleding, etc (dus inkomen na betaling van vaste lasten zoals huur, energie en verzekeringen). Bij beoordeling wordt er niet alleen gekeken naar het inkomen maar naar de gehele situatie dus ook schulden of andere problemen.

REAGEER