vragen sloop Kerkstraat

5 januari 2012

vragen sloop Kerkstraat

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over het historische karakter van één van de panden die deze maand gesloopt gaan worden op de hoek Kerk-/Marktstraat.

Tijdens de raadsvergadering hebben we als fractie een motie ingediend om voorlopig af te zien van sloop, tenminste totdat er duidelijkheid is over de plannen die hier mogelijk ontwikkeld gaan worden. Deze motie kon echter niet op een meerderheid rekenen. Het college gaf aan dat het hier geen historische panden betrof en nu slopen een tijdswinst kan opleveren zodra de plannen uitgevoerd gaan worden. Tijdens de vergadering hebben wij dit betwist door te stellen dat de panden misschien geen historische waarde hebben, maar dat de straat waar deze aan staan zeker een historische waarde heeft. En met het verdwijnen van de panden en het aanleggen van een rotonde zal deze oudste straat van Uden verdwijnen.

We kregen na de raadsvergadering informatie dat ook één van de panden een historische waarde heeft. Het pand op de hoek Kerk-/Marktstraat zou als commandopost gebruikt zijn in WOII door de compagnie waarop later de serie "Band of Brothers" is gebaseerd.

Met deze, voor ons, nieuwe informatie vinden we het nog onbegrijpelijker dat er zo klakkeloos wordt omgegaan met de panden. Er wordt mee omgegaan alsof er een oude bouwkeet in de weg staat. Daarom zijn er vragen ingediend met het verzoek om af te zien van slopen totdat deze vragen beantwoord zijn. Hopelijk ziet het college ook in dat een historische achtergrond een meerwaarde geeft aan gebouwen en dit eventueel de interesse in dit plangebied kan vergroten.

De gestelde vragen kunnen hier nagelezen worden: schriftelijke vraag SP - sloop Kerkstraat.pdf

REAGEER