Centrum West / Sloop Kerkstraat

23 december 2011

Centrum West / Sloop Kerkstraat

Eindelijk stond de langverwachte afhandeling van het Centrum-West project op de agenda. Het college heeft een overeenkomst bereikt met de private partijen over hoe het verlies onderling wordt verdeeld. Dit verlies is berekend op 7,9 miljoen, hiervan is 3,95 miljoen voor rekening van de gemeente Uden. Ook draagt Uden het risico dat alle aangekochte grond minder waard is dan de geschatte 8 miljoen. In dat geval zal het verlies nog oplopen.

4 miljoen verlies is veel geld. Wij denken dat je dan als gemeenteraad eens goed moet onderzoeken waar er fouten zijn gemaakt in de besluitvorming. Ook omdat dit niet de eerste keer is dat er iets fout gaat als de gemeente samen met private partijen ontwikkelingen start. Een SP motie voor een onderzoek naar de negatieve gevolgen van het Centrum-West project kreeg echter geen steun in de raad.

Ook is de motie verworpen waarin de SP opriep om de winkelpanden aan de Kerkstraat nog niet te slopen. Als wij spreken met winkeliers en inwoners van Uden horen wij dat de mensen het zonde vinden dat deze straat uit Uden zal verdwijnen. Want na het slopen van de panden, het bouwen van een rotonde en verleggen van de Pastoor Spieringsstraat is er niets meer over van deze oudste straat van Uden zoals we die nu kennen. Toch vind een meerderheid van de raad dat de sloop van de Kerkstraat komende maand gewoon moet doorgaan. Eventueel kan deze sloop bij het mogelijk binnenhalen van een marktpartij ervoor zorgen dat er sneller gestart kan worden met bouwen is de motivering van het college. Het klinkt alsof er gesproken wordt over een paar bouwketen die in de weg staan.

Als SP zien wij ook geen reden om nu al te starten met slopen. Als er daadwerkelijk een plan komt is er nog tijd genoeg om dit eventueel te doen, mogelijk kunnen er ook winkelpanden en infrastructuur behouden blijven. Door tegen de SP motie te stemmen heeft de gemeenteraad besloten om mogelijke keuzen en alternatieven voor het plan Hoek Promenade van tafel te vegen.