bezoek veehouderij

22 december 2011

bezoek veehouderij

vdijk01Op uitnodiging van CDA raadslid Franco van Lankvelt hebben we als fractie de varkenshouderij van de familie Peters-van Dijk bezocht. Niet een plek waar we dagelijks te vinden zijn. Voor ons als fractie was dit een leerzame ervaring. Het bedrijf dat we bezochten is primair een fokkerij die fokgelten levert aan vermeerderaars. Deze vermeerderaars leveren vleesvarkens aan de veehouders die de varkens afmesten voor de slacht.

Het was een modern bedrijf waar goed voor de dieren wordt gezorgd en veel aandacht is voor hygiëne en dierenwelzijn. Zo moesten we voordat we binnenkwamen eerst douchen, nooit gedacht dat we niet schoon genoeg waren voor een varkensstal. Ook moesten we meerdere keren omkleden als we van stal naar stal gingen om kruisbesmetting te voorkomen.

Voor ons was dit natuurlijk erg interessant omdat we als raadsfractie vaak voorstellen moeten behandelen die gaan over uitbreiding van veehouderijen, eventuele megastallen en het daarbij behorende dierenwelzijn (voor de goede orde, het bezochte bedrijf is geen megastal). Dit bezoek zal nog uitvoerig in de fractie besproken worden, ook gaan we een paar andere bedrijven binnen de sector bezoeken zodat we een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de moderne veehouderij.

v vdijk02 vdijk04 vdijk

.