WMO

2 oktober 2011

WMO

Het aantal uren dat iemand huishoudelijke hulp vanuit de WMO krijgt zal niet meer in verschillende klassen worden toegekend maar per uur. Als SP zijn we tegen deze ontwikkeling.

Het voordeel van het gebruik van klassen is dat mensen in overleg met de hulpverlener extra hulp kunnen krijgen als dit binnen de uren van een klasse valt. Het is vaak zo dat dit nodig is. Een bewoner krijgt bijvoorbeeld gemiddeld 1 uur huishoudelijke hulp per week maar valt op een niet sneeuwvrij gemaakt trottoir. Bewoner is hierdoor tijdelijk niet zo mobiel en heeft één maand 2 uur zorg per week nodig. Binnen de klassen kon deze hulp gewoon gegeven worden zonder tussenkomst van indicatiestellers. Vanaf nu staan de uren vast en moet voor dit extra uur een indicatie aangevraagd worden bij de gemeente. Dit is omslachtig, tijdrovend en duur. Gevaar is dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, of te laat. Ook spreekt uit dit voorstel een diep wantrouwen naar de zorgverlener alsof deze alleen maar bezig is om zoveel mogelijk uren te schrijven. De SP stelde dat we juist naar een systeem moeten waarin de zorgverlener én de cliënt weer centraal komen staan, waarbij de zorgverlener zijn werk kan doen en niet de hele dag bezig is met het bureaucratisch afleggen van verantwoording.