GGD jaarrekening

3 oktober 2011

GGD jaarrekening

Als SP fractie hebben we ons erg gestoord aan een deel van de zienswijze op de jaarrekening GGD. Hierin staat dat de gemeentes af willen van de gedwongen winkelnering bij de GGD. Dit is waanzin.

De GGD is eigenlijk een gemeentelijke dienst die haar diensten op deze manier aanbiedt omdat ze dit zo’n tien jaar geleden móesten van de gemeenten. Eerst de taken opsplitsen in pakketten, en daarna de krenten uit de pap halen en deze ergens anders goedkoper proberen in te kopen is niet netjes. Het is ook kortzichtig. Op de eerste plaats is in het verleden vaak gebleken dat dit inkopen veel duurder uitpakt en de kwaliteit slechter wordt. Op de tweede plaats zal de GGD hierdoor als organisatie zwakker worden en er zal kennis verdwijnen. Wat ons ook erg stoort is dat bij organisaties zoals de GGD de nadruk altijd op de kosten ligt. Nooit wil het College het maatschappelijke nut en de maatschappelijke winst zien die deze organisaties opleveren. We mogen blij zijn dat een organisatie als GGD onderzoeken start naar zoönose en aan de bel trekt als dit nodig is. Als SP zouden we willen dat er vaker naar de samenhang van dingen wordt gezocht en niet alles vanuit de beperkte blik van een boekhouding wordt bekeken.