Buurtonderzoek: Post en Polen

15 september 2011

Buurtonderzoek: Post en Polen

Afgelopen maand zijn we een klein buurtonderzoek gestart na een melding van bezorgde postbodes over het gebruik van garageboxen in woonwijken door postbezorgers. Tijdens het onderzoek kwamen we erachter dat de buurtbewoners hier geen problemen door ondervinden, wel gaven de buurtbewoners aan dat ze onrecht zien in de huisvesting van Polen in woonhuizen in wijken.

Postbodes én postbezorgers zijn in dienst bij PostNL (voormalig PTT). Postbodes hebben echter een uitgebreidere functieomschrijving en betere arbeidsvoorwaarden dan postbezorgers. De postbodes voelen het als een “steek in de rug” dat ze moeten concurreren met hun eigen collega’s. De SP is vanaf het begin tegen de huidige ontwikkelingen op de postmarkt en steunt de postbodes, zie de actie Red De Postbode (www.reddepostbode.nl).

Naast verslechterde arbeidsvoorwaarden is het ook onwenselijk dat garageboxen worden gebruikt als bedrijfsruimte omdat ze hier niet voor zijn ingericht. Ook het af- en aanrijden van busjes en kleine vrachtwagens geeft mogelijk overlast. We wilden in de buurten navragen of bewoners ook
echt overlast ervaren. In de straten waar we waren, was dat niet het geval. Mocht u in uw buurt overlast ervaren door het gebruik van garageboxen door PostNL laat dit dan weten (uden@sp.nl).

Overlast van PostNL was er dus niet, maar wel vertelden mensen over een ander soort overlast én zorgen: het (al dan niet illegaal) gebruik van
woonhuizen in hun straat door meerdere arbeiders uit Polen en andere Oost-Europese landen. Die huizen lijken meer op hotels en pensions dan
op woonhuizen. Het verloop van de bewoners is groot en ze lijken geen rechten te hebben. Er is geen contact met de bewoners wat als een gemis
wordt ervaren. Ook geeft het gebruik van een woonhuis door meerdere personen uit verschillende gezinnen een extra druk op het parkeren. Mocht u
op de hoogte zijn van een hierboven omschreven situatie dan horen wij dit graag (uden@sp.nl).

We willen voorkomen dat buurten onleefbaar worden door het gebruik van woonhuizen als pension. We willen vooral ook voorkomen dat hierdoor arbeiders uit OostEuropa worden gezien als zondebok terwijl dit probleem ontstaat doordat uitzendbureau's, koppelbazen en huisjesmelkers snel rijk willen worden door het misbruiken van goedkope arbeidskrachten (laag loon, hoge huur en nauwelijks rechten).

REAGEER