KETTING VAN SOLIDARITEIT

27 augustus 2011

KETTING VAN SOLIDARITEIT

Handschoenenactie Centrum Vandaag hebben we de Ketting van Solidariteit weer langer kunnen maken. De reacties van het winkelend publiek waren in meerderheid positief. Steeds meer mensen zien dat de plannen van kabinet Rutte voor veel mensen erg nadelig uitpakken en willen hier iets aan doen. Mensen pakken de handschoen op en maken een vuist. Samen in verzet komen en massaal NEE zeggen is de manier om duidelijk te maken dat we de plannen van Rutte niet zien zitten.

WSW
Met de actie van vandaag konden mensen met een handtekening aangeven dat ze de mensen die werken in de sociale werkplaatsen steunen. Eén van de slechte plannen van kabinet Rutte is een forse en onverstandige bezuiniging op de WSW (wet sociale werkvoorziening), met deze bezuiniging moet het aantal mensen dat werkzaam is in de WSW teruglopen van 90.000 naar 30.000 mensen.

Op de eerste plaats is het onmenselijk om deze voorziening uit te kleden. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben ook recht om deel te nemen aan onze maatschappij. Met de huidige WSW kunnen deze mensen hun beperkingen overwinnen. Het overwinnen van beperkingen en zelf zorgen voor een inkomen geeft mensen een gevoel van eigenwaarde.

Op de tweede plaats is het een hele domme bezuiniging. Het is een illusie om te denken dat al deze 60.000 mensen een baan gaan vinden op de reguliere arbeidsmarkt. Veel van deze mensen zullen thuis komen te zitten, ze zullen zich minder nuttig voelen, vaker klachten hebben en hierdoor meer gebruik gaan maken van onze gezondheidszorg. De kosten voor de maatschappij zullen uiteindelijk een veelvoud zijn van de bezuiniging die Rutte nu wil inboeken.

Crisis
De crisis waaruit we nu moeten komen is niet ontstaan door WSW-ers, chronisch zieken, gehandicapten, kwetsbare kinderen, armen, mensen met een AOW-gat, studenten of kunst & cultuur. Toch zijn dit de mensen die Rutte de crisis wil laten betalen. In de miljoenennota die tijdens prinsjesdag gepresenteerd wordt zullen er voor miljarden aan bezuinigingen voorgesteld worden. Zoals o.a.; schrappen PGB, bezuinigingen WMO, uitkering jong-gehandicapten verlagen, korten huurtoeslag, bezuinigingen en invoeren eigen bijdrage geestelijke gezondheidszorg, verlagen sociaal minimum, AOW-leeftijd verhogen naar 67, afschaffen aanvullende bijstand voor 65-plussers, 200 miljoen bezuinigen op hoger onderwijs en bezuinigen op kunst en cultuur door verlagen van budget met 25%.

Tweedeling
Als SP zien we dat deze crisis ook misbruikt wordt voor de politieke agenda van de VVD en andere liberalen. Nederland wordt steeds liberaler, meer overheidstaken worden naar de markt gebracht, meer van onze bevoegdheden worden overgedragen aan Brussel en Europa (gezamenlijk economisch beleid!). Dit zijn geen oplossingen voor de crisis maar het doorvoeren van een politieke ideologie. De gevolgen hiervan zijn ook steeds duidelijker te zien. Afgelopen jaar zijn bijvoorbeeld de topbestuurders er 8% op vooruit gegaan, grote bedrijven krijgen een verlaging van winstbelasting, we betalen miljarden aan Griekenland om de banken te redden die speculeren op de toekomst van dit land. En deze banken maken nu alweer gigantische winsten waarvoor hun bestuurders hoge bonussen krijgen. Kabinet Rutte maakt dit mogelijk met het gevoerde beleid. het kabinet lijkt er louter te zitten voor een klein deel van Nederland. Het deel dat het al heel goed heeft en het nog veel beter zal krijgen.

Accepteren
Moeten we dit allemaal accepteren? NEE. We moeten massaal tegen deze plannen in verzet komen en laten horen dat we een andere oplossing willen. Als SP zullen we acties opzetten en andere acties ondersteunen die bijdragen aan een eerlijker Nederland. Ook u kunt onze en andere acties ondersteunen. Laat u horen als men uw ontslagbescherming wil afpakken. Laat u horen als men uw inkomen met 20% wil verlagen. Laat u horen als men met uw pensioen wil gaan speculeren op de beurs. Laat u horen als goede voorzieningen in uw gemeente verdwijnen. Want hun zijn met weinig, en wij met heel veel, en dat is niet eerlijk maar wel de reden waarom wij deze strijd zullen winnen.

REAGEER