Horeca start procedure tegen Markantdeal

15 juli 2011

Horeca start procedure tegen Markantdeal

Bureau Eerlijke Mededinging (BEM) heeft, namens Koninklijke Horeca Nederland afdeling Uden, een formele klacht ingediend bij het College over de Markantdeal. Ook BEM geeft aan dat deze overeenkomst aan elkaar hangt van verboden staatssteun. Daarnaast betwist BEM de goede intenties van dit College en vooral de rol die de VVD-Leefbaar Uden wethouders hierin gespeeld hebben.

De verboden staatssteun zit ook volgens BEM vooral in de 100.000 euro volkscultuursubsidie en de 420.000 euro huursubsidie. Deze verboden staatssteun is voor de SP reden geweest om deze overeenkomst voor te leggen aan de Europese Commissie. Wij juichen het van harte toe dat er naast de SP meer belanghebbenden zich gaan mengen in deze voor Uden, haar ondernemers en burgers slechte deal tussen Uden en de HEVEN groep.

De BEM betwist ook de onpartijdigheid van dit College. De overeenkomst is vooral afgehandeld door de wethouders van VVD-Leefbaar Uden, juist van deze partij is de voorzitter op voorhand gevraagd voor een positie in de raad van toezicht van Markant.

De BEM haalt ook uit naar dit College als het gaat om de mate waarin het College de HEVEN groep gaat steunen terwijl er op alle andere vlakken in Uden bezuinigd moet gaan worden. Iedereen inleveren en Markant een gegarandeerde subsidie voor 15 jaar. Tijdens de behandeling van deze overeenkomst in de gemeenteraad hebben wij ook meerdere malen op deze onwenselijkheid gewezen. Helaas bleef de meerderheid van de raad doof voor deze argumenten. Hopelijk de meerderheid van de kiezers niet in 2014!

REAGEER