En het is..Jong Uden

16 juli 2011

En het is..Jong Uden

Jong Uden wordt de nieuwe coalitiepartner van VVD-Leefbaar en PvdA, huidig fractievoorzitter Thijs Vonk wordt wethouder. Verrassend is deze uitkomst van de onderhandelingen niet, omdat VVD-Leefbaar en PvdA een partij zochten die niet al te veel wilde veranderen aan het bestaande coalitieakkoord. In het gesprek tussen de SP en de VVD-Leefbaar en PvdA werd al snel duidelijk dat ze niet op zoek waren naar een partij die de boel wezenlijk wilde veranderen. En dat was nu net de eis van de SP, gelet op de oneerlijke verdeling van de bezuinigingen.

Toch verandert er wel iets met de komst van Jong Uden. In het gesprek had de SP al aangedrongen om bepaalde zaken te sparen, zoals de bieb en Theaterspoor. Jong Uden blijkt daarin consequent, want in de raad waren ze dat met de SP eens en ze hebben die punten nu binnengehaald.

Helaas ligt dat ander met de WMO, de Bijstand en het armoedebeleid. De aangekondigde eigen bijdragen voor bijvoorbeeld thuiszorg blijven dus bestaan. Ook rondom meer betaalbare huurwoningen lezen we niets in de aanvullingen op het akkoord. Wel ronkende taal over acquisitie en zelfs het aantrekken van universitair onderwijs... Vaak zie je dat dit soort activiteiten klauwen met geld kosten en nauwelijks iets opleveren.

Omdat de nieuwe coalitie maar een erg krappe meerderheid heeft (14 van de 27 zetels), hebben ze D66 zover gekregen het nieuwe akkoord te onderschrijven. Wat hun dat heeft opgeleverd, is een raadsel; een wethouder leveren ze niet en van gedoogsteun is ook geen sprake.

Op 1 september wordt de nieuwe wethouder gekozen en daarmee is het college weer compleet.

Alle aandacht gaat nu naar Jong Uden en zijn wethouder, maar er is nog een andere opmerkelijke kwestie: voor het eerst in zijn bestaan zit het CDA niet meer in het college! Hoe het die fractie zal bevallen om oppositie te voeren, moeten we afwachten, maar we hebben het idee dat dit flink wennen voor ze wordt.

De SP kijkt met gemengde gevoelens naar de stand van zaken. We zijn blij met de positieve zaken die Jong Uden heeft binnengehaald, maar we vinden het een gemiste kans dat de oneerlijke bezuinigingen ten koste van de gewone mensen bijna allemaal overeind blijven. We zullen zien of het CDA ons zal steunen bij de stevige oppositie daartegen.

REAGEER