College valt, nieuwe onderhandelingen?

7 juli 2011

College valt, nieuwe onderhandelingen?

Het college van B&W is gevallen: de CDA-fractie heeft de stekker eruit getrokken. Aanleiding was het vertrek van wethouder van de Brand, waarvoor het CDA een opvolger zocht. Maar de grootste fractie, VVD-Leefbaar Uden greep dit opeens aan om een wethouder minder te willen. En dat ging het CDA veel te ver, omdat dit volgens hen scheve verhoudingen in het college geeft.

Door het vertrek van het CDA is er geen meerderheidscoalitie meer en moeten VVD-Leefbaar Uden en PvdA op zoek naar een nieuwe coalitiepartner.

Feitelijk komen daar maar twee fracties voor in aanmerking, Jong Uden met 4 zetels en de SP met 5. Aanstaande zaterdag 9 juli praten VVD-Leefbaar en PvdA met alle fracties om te bekijken hoe het nu verder moet.

De SP-fractie is in principe bereid om bestuursverantwoordelijkheid te dragen, maar daartegenover moet staan dat het bestaande coalitie-akkoord opengebroken moet worden. Vooral als het gaat over de bezuinigingen willen we dat het wezenlijk anders moet. WMO, sociale zaken en cultuur moeten meer ontzien worden en juist in bestuurskosten mag het nodige gehaald worden.

Of de VVD-Leefbaar en PvdA bereid zijn het bestaande akkoord wezenlijk te veranderen, weten we nu nog niet. Na zaterdag volgen naar verwachting nieuwe onderhandelingen met Jong Uden of SP. Belangrijke ontwikkelingen kunt u volgen op onze site, www.uden.sp.nl