Onderzoek WSW

30 juni 2011

Onderzoek WSW

De SP heeft onder alle werknemers die werkzaam zijn in de Sociale Werkvoorziening een onderzoek gehouden. De resultaten zijn verwerkt in het rapport "De Sociale Werkplaats aan het Woord". Dit rapport heeft Tweede Kamerlid Sadet Karabulut gisteren gepresenteerd in een uitzending van Uitgesproken. De uitzending en het rapport zijn hier in te zien.

Uit de antwoorden van de werknemers van de Sociale Werkbedrijven blijkt dat deze in grote meerderheid het werk in de sociale werkplaats positief waarderen. Ondanks deze positieve waardering geven veel werknemers aan dat niet alles koek en ei is in de Sociale Werkvoorziening. Zo is de werkdruk hoog en wordt deze steeds hoger, dit heeft extra uitval van werknemers tot gevolg. Zo geeft een groot deel aan dat ze zich niet serieus genomen voelen op het werk door de werkleiding. Zo heeft een groot deel van de werknemers te maken met schulden in hun persoonlijke situatie waarvoor geen hulp wordt aangeboden om dit op te lossen. Zo heeft 1 op de 5 werknemers geen aangepaste werkplek als deze werkzaam zijn in een regulier bedrijf.

Als lokale fractie hebben wij dit rapport aangeboden aan de verantwoordelijke wethouder in Uden en haar om een reactie gevraagd. Wij willen graag weten of zij de verhalen van de werknemers uit dit rapport herkent en wat zij gaat doen met de aanbevelingen uit het rapport.

Hieronder de uitzending van Uitgesproken en compleet rapport in PDF.