Theater: MAR KAN'T of KAN'T NIE

24 mei 2011

Theater: MAR KAN'T of KAN'T NIE

Tijdens de afgelopen commissievergadering PZ is het voorstel tot privatiseren van Markant besproken. Een privatisering waarbij de exploitatie van het theater voor 15 jaar overgedaan wordt aan een private ondernemer (HEVEN - Dhr v.d. Heijden). Naast de beschikking over het theater ontvangt deze hiervoor grote subsidiebedragen. Jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen euro + éénmalig 1,5 miljoen euro. Diverse fracties uit de Udense gemeenteraad reageerden sterk op deze plannen in hun eerste termijn. Vooral Gewoon Uden, D66 en SP kraakten de plannen van dit College. Jong Uden was iets enthousiaster over het voorstel maar had ook diverse bedenkingen. De tweede termijn was minder, mede omdat er nog veel informatie niet voorhanden was en we deze pas na de commissievergadering zouden ontvangen van het College. Hopelijk krijgen de overige fracties voor de raadsvergadering nog een beter inzicht zodat we een debacle voor Uden kunnen voorkomen. Als SP fractie hebben we onderzocht of e.e.a. in de overeenkomst wettelijk wel kan en zijn tot de conclusie gekomen dat dit niet zo is. Vooral de staatssteun is niet gewenst en zelfs verboden. Als fractie hebben we onze bevindingen en conclusies op voorhand naar het College en overige fracties gestuurd zodat iedereen maximaal gebruik kan maken van deze informatie en iedereen hiermee hopelijk een goede keus zal maken voor Uden.

Voor de SP fractie is het klip en klaar dat er een slecht voorstel op tafel ligt. Zo zal Theater Markant als enige subsidieontvanger MEER subsidie krijgen dan voorheen, is de subsidie geïndexeerd en staat deze voor 15 jaar NIET ter discussie. In onze ogen kan dit niet als je weet dat je over een paar maanden alle andere verenigingen, stichtingen, initiatieven en burgers van Uden moet gaan confronteren met drastische bezuinigingen (structureel meer dan 3 miljoen euro!).

Het voorstel is ook slecht omdat het aan elkaar hangt van staatssteun. Er gaan 4 grote subsidiestromen lopen richting een private onderneming die naast het bieden van cultuur natuurlijk ook winst wil maken. Meerdere malen heeft de ondernemer ook aangeven dat deze winst er naar verwachting zal komen.

Stroom 1 is het subsidiebedrag van 740.000 euro voor theatervoorstellingen. Met een index van 1% zal deze na 15 jaar 850.000 euro bedragen, met 2% inflatiecorrectie zal deze 950.000 euro zijn. Wij vinden dat het een politieke keuze moet zijn hoeveel geld je beschikbaar hebt voor theatervoorstellingen. Er is meer cultuur dan voorstellingen van Bert Visscher of K3. Is er straks nog genoeg geld voor Theaterspoor, Naat Piek, Filmhuis, Centrum voor Kunstzinnige Vorming of Bibliotheek? Gaan deze stichtingen en verenigingen de dupe worden van deze deal?

Stroom 2 is het subsidiebedrag van 100.000 euro voor volkscultuur. Niemand kan precies vertellen wat volkscultuur moet betekenen. Maar als het om amateurgezelschappen of koren gaat dan is er meer nodig dan subsidie om een zaal te kunnen huren voor een voorstelling. Toneel en zang heeft behoefte aan ruimte om te oefenen en ruimte om hun spullen op te slaan. De EA zal deze ruimte niet kunnen bieden (en wil deze ook niet bieden). En als volkscultuur vertaalt wordt naar Carnaval dan geven zelfs de Knoerissen aan dat ze behoefte blijven houden aan hun jaarlijkse tent op de markt, voor de huidige activiteiten en feesten tijdens Carnaval is de evenementenaccommodatie niet geschikt.

Stroom 3 is de subsidie voor onderhoud aan het Theater. Ook hier wordt er voor 15 jaar vastgelegd hoeveel we jaarlijks moeten betalen voor onderhoud aan Theater Markant. Onderhoud aan een gebouw is belangrijk, maar dat is de WMO ook. Wat heb je aan een goed onderhouden theater als je straks zoveel moet bezuinigen dat een deel van onze inwoners niet meer de middelen heeft of krijgt om er überhaupt te komen. Dus ook hier moeten we als politiek onze beleidsvrijheid behouden, moeten we keuzes kunnen blijven maken.

Stroom 4 is een huursubsidie van 420.000 euro. De private ondernemer krijgt gratis en voor niets een compleet theater tot zijn beschikking. Hij kan dit theater verhuren en exploiteren. De opbrengsten zijn dan voor hem. Naast dat het niet wenselijk is dat een private ondernemer winst maakt met publieke middelen is het ook nog oneerlijk t.o.v. alle andere ondernemers in Uden. Ook deze verhuren zalen en accommodaties, echter wel accommodaties die ze helemaal zelf hebben moeten financieren en opbouwen.

Bij deze 4 jaarlijkse stromen komt ook nog éénmalig een storting van 1.500.000 euro. Dit om het theater te verbouwen. Is deze verbouwing nu, op dit moment, nodig? Ook dit zou een politieke keus moeten blijven. Het geld is hier dan wel voor gereserveerd, maar het is nog niet uitgegeven. Zoveel geld in je broekzak kan misschien best een zware last zijn, misschien zit het zelfs ongemakkelijk, maar zolang er onzekere tijden aankomen kun je beter nu af en toe wat ongemak hebben dan straks op de blaren zitten.

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei zullen wij ons maximaal inzetten om Uden te behoeden voor het maken van deze kapitale misser, zoals al geschreven is onderstaande brief aan het College en overige fracties hier een onderdeel van.

Brief aan College en Fracties gemeenteraad Uden

REAGEER