Column Hansaplast: Re-integratie versus mensenhandel

3 mei 2011

Column Hansaplast: Re-integratie versus mensenhandel

Wat een prachtig resultaat, 60 van de 96 mensen in de bijstand hebben een baan gekregen en zijn daarmee uit de bijstand geholpen. Dit is te lezen op kliknieuws en onze andere lokale leugenaartjes.

Onze wethouder is vol trots over dit resultaat, maar mag ze eigenlijk wel trots zijn. Als je goed leest en hier wat langer over nadenkt dan is dit eigenlijk het resultaat van heel veel uren werk door begeleiders van De Leijgraaf die samenwerkten met IBN en Bounce. Men had een project opgezet en noemde dat WARMM (Workplaza Arbeidsmarkt Re-integratie). Maar ik denk dat het meeste werk verzet is door de mensen uit de bijstand zelf. Hulde aan deze groep en mijn felicitaties. Het aantal jaren wat hier voor nodig is geweest is 3. Dat zijn dus 20 mensen per jaar. Zo beschouwd kijk je er ineens anders tegenaan. En wat heeft dat allemaal gekost, dat is nergens te lezen, en hebben die mensen nu een vaste baan of zijn ze tijdelijk werkzaam voor de moderne koppelbazen die zich nu vol trots uitzendbureau noemen? Morgen geen werk en hup weer terug naar het loket van de bijstand. Zijn die gezinnen nu werkelijk uit de brand of blijven er in de horizon donkere wolken hangen? Natuurlijk laten ze je dat niet lezen, dat zou het positieve nieuws alleen maar doen aftakelen. En hoeveel nieuwe bijstandsuitkeringgerechtigden zijn er in die 3 jaar bij gekomen? Ook hier is het oorverdovend stil. Mensen die vroeger niet meer konden werken vanwege lichamelijke of geestelijke klachten werden afgekeurd en kwamen in de WAO. Dit bestaat niet meer, nu komen mensen na een periode van keuringen, onderzoeken en vele tevergeefse sollicitaties even in de WW en dan in de bijstand. Het aantal arbeidsongeschikten is daarmee drastisch verlaagd en ook de instroom hiervan. Ik stel voor om de deuren van de ziekenhuizen te sluiten, daarmee verlagen we het aantal patiënten enorm. Zieke mensen zijn er toch niet meer zo lijkt het wel.

Niemand in Nederland is nog arbeidsongeschikt want anders raak je direct de portemonnee van de eigenaren van Re-integratieburo’s en bedrijven. Hoe dat zit? Nou wacht maar eens af als de mensen die nu een Wajong uitkering hebben, en diegene die nu in een beschermde werkomgeving werken door ons Neoliberale kabinet gepakt gaan worden. Die zullen straks begeleid moeten gaan worden naar de reguliere arbeidsmarkt en dat is handel. De bemiddelaars wrijven al in hun handen. Bedrijven zitten al smachtend te wachten op die arme sloebers die een pot subsidie mee moeten brengen om bij hun aan de slag te mogen. De vaste arbeidskrachten zullen op moeten passen voor hun baan want die brengen immers geen subsidie mee. Dat er straks ook nog een legertje soldaten voor dezelfde poort van die bedrijven hier in de omgeving staan te wachten op een baan zal er mede voor zorgen dat er flinke druk op de arbeidsmarkt komt. En dat is dan weer goed (slecht!) voor de loonontwikkeling, want zeg nou zelf, het is niet moeilijk kiezen voor een werkgever tussen een werknemer met een pot subsidie of eentje die hij gewoon moet betalen. En hoe meer mensen er voor de poort staan voor werk, hoe goedkoper de lonen. Zou het aantal werklozen daarom zo hoog zijn in Nederland? Gelukkig zijn er nog wel bedrijven die sinds jaar en dag mensen in dienst hebben die niet voor 100% kunnen produceren en daar tevreden mee zijn. Maar als de buurman voor diezelfde groep mensen geld toe krijgt wordt het moeilijk concurreren. Die paar sociale werkgevers die we nog hebben worden daarmee ook gedwongen een dergelijk beleid te gaan voeren. Wat jammer toch dat wat goed gaat in Nederland we nooit goed genoeg vinden. Mensen die gelukkig zijn in hun beschermde werkomgeving moet je met rust laten. Want het is nog maar de vraag of dit allemaal zo goed is voor onze economie. Er zijn in dit geval maar een paar mensen die er WARMMPJES bij komen te zitten, en dat zijn zeker niet mensen met een beschermde werkplek, een Wajonguitkering of bijstandsuitkeringgerechtigden. Iedereen heeft recht op werk, maar de manier waarop is niet voor iedereen weggelegd, dat zouden ze zich eens moeten bedenken voordat ze afschaffen wat goed is en door gaan met deze mensenhandel.

Hansaplast

Reageer