Kwijtschelden lokale lasten: gaat Uden nieuwe ruimere mogelijkheden toepassen?

14 april 2011

Kwijtschelden lokale lasten: gaat Uden nieuwe ruimere mogelijkheden toepassen?

Op 1 april heeft staatssecretaris Weekers aangekondigd dat de mogelijkheden die gemeenten hebben voor het kwijtschelden van lokale lasten ruimer worden. En gelukkig blijkt het hier niet om een slechte 1 april-grap te gaan. Mensen mogen meer spaargeld hebben en kunnen dan toch in aanmerking komen voor kwijtschelding. Ook ondernemers en ZZP-ers kunnen voortaan aanspraak maken op kwijtschelding, voorheen hadden zij deze mogelijkheid niet. SP raadslid Wim Somers heeft aan de wethouder schriftelijke vragen gesteld of Uden ook gebruik gaat maken van deze ruimere mogelijkheden.

Veel mensen met een minimuminkomen lopen kwijtschelding mis van lokale lasten, zoals OZB en afvalstoffenheffing, omdat ze een heel klein beetje geld gespaard hebben. Tot nu toe was landelijk bepaald dat die kwijtschelding alleen gegeven mocht worden als er heel weinig eigen spaargeld was. Dat wordt nu veranderd: gemeenten mogen kwijtschelding geven zolang het spaargeld niet uitkomt boven het bedrag dat mensen mogen hebben zonder hun recht op bijstand te verliezen.

De SP-fractie is hier heel blij mee, en vindt dat de gemeente Uden ook voor de aanslagen over 2011 van de nieuwe regels moet uitgaan. "Het was bezopen: van de sociale dienst krijg je te horen dat je moet sparen voor als je wasmachine kapot gaat, en doe je dat, dan moet je het geld weer inleveren omdat je geen kwijtschelding krijgt."

Naast mensen met een klein beetje spaargeld komen nu ook kleine zelfstandigen gemakkelijker in aanmerking voor kwijtschelding. Raadslid Wim Somers: "Dit is niet meer dan terecht. Volgens de belastingdienst verdienen zo'n 40.000 kleine ondernemers een inkomen dat zo laag is dat ze voor kwijtschelding in aanmerking zouden kunnen komen. Echter konden deze ondernemers en ZZP-ers geen aanspraak maken op kwijtschelding omdat dit gezien werd als het bieden van een concurrentievoordeel. Maar het gaat hier niet om zakelijke lasten, maar om privélasten. En dan moet het inkomen tellen, en niet de vraag of men een eigen bedrijf heeft."

De SP-fractie wil dat de gemeente meteen overschakelt op de nieuwe regels en een campagne start om mensen erop te wijzen dat ze nu meer recht hebben op kwijtschelding.