Bezuiniging Speciaal Onderwijs

1 maart 2011

Bezuiniging Speciaal Onderwijs

logo SBO De TandemDe SP heeft vragen gesteld over wat de gevolgen voor Uden zijn door de bezuinigingen van dit kabinet op het speciaal onderwijs. Aanleiding is een brief van de directeur van de Franciscusschool in Veghel waarin deze de gevolgen voor zijn school beschrijft.

Franciscusschool
Volgens deze directeur verdwijnen er op de Franciscusschool zes fulltime banen, de toegang voor nieuwe leerlingen verdwijnt, de klassen worden groter waardoor er minder tijd per kind beschikbaar is, er zal minder of geen fysiotherapie, logopedie en remedial teaching beschikbaar zijn, er is minder ruimte voor stagebegeleiding. Door de bezuinigingen zal er ook geen hulp meer aan gewone scholen mogelijk zijn, zal de ambulante hulp stoppen en ontstaat er een onmogelijkheid om kinderen met complexe problemen op te vangen, waardoor deze kinderen thuis komen te zitten of naar een internaat moeten. Tevens beschrijft de directeur hoe deze bezuinigingen doorwerken in het gewone onderwijs, waar de toch al volle klassen er 5-6 leerlingen met leer- of gedragsproblemen bij krijgen. En deze leerlingen komen erbij zonder de noodzakelijke ondersteuning door het speciaal onderwijs.

Ook in Uden
De SP wil weten of de bezuinigingen ook zo uitpakken voor SBO De Tandem. Wat voor gevolgen hebben de bezuinigingen op het speciaal onderwijs voor de Udense kinderen en hun ouders? Ook willen we weten wat voor maatregelen het College neemt om de problemen die ontstaan door deze bezuinigingen aan te pakken? En we vragen ons af of deze bezuinigingen invloed hebben op het leerlingenvervoer.

Als SP vinden we dat ieder kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Daarom vragen we het College om een krachtig protest vanuit Uden te laten horen aan de Eerste en Tweede Kamer. Daarnaast willen we van het College een plan van aanpak zien voor de commissievergadering van 22 maart.

Provinciale Verkiezingen
Vandaag, 2 maart heeft ook u een kans om te laten horen dat u het niet eens bent met de voorgestelde bezuinigingen. Een stem op de SP is een krachtig protest richting Den Haag. Protesteer tegen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs, maar ook tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Protesteer tegen de bezuinigingen op de Sociale Werkplaatsen. Protesteer tegen de bezuinigingen op de bijstand waarbij gezinnen honderden euro's moeten inleveren en armoede erfelijk wordt. Protesteer tegen de afbraak. Helaas is er reden genoeg om een protest te laten horen, helaas zijn er redenen genoeg om tegen dit kabinet te zijn.

Een stem op de SP is ook een stem voor echte alternatieven. Alternatieven waarbij de rekening van deze crisis niet louter neergelegd wordt bij de zwakkere en minder bedeelde uit onze samenleving. Dit kabinet wil deze crisis betalen door de hard werkende Nederlander extra te laten betalen en door voorzieningen af te pakken van mensen die deze hard nodig hebben. Dit is a-sociaal en onverstandig. De SP heeft de alternatieven om sociaal uit deze crisis te komen. Stem daarom met hart en verstand: Stem SP

Zie voor onze visie en alternatieven onderstaande links:

Standpunten SP Brabant

Standpunten SP Landelijk of compleet programma (PDF)

Bereikte resultaten landelijke fractie

Onderzoeksrapporten