2 Maart Protest: Stem SP

27 februari 2011

2 Maart Protest: Stem SP

Nico en EmileOp 2 maart zijn de provinciale statenverkiezingen van Noord Brabant. Je stem telt twee keer: voor het bestuur van de provincie en voor de nieuwe Eerste Kamer. Voor Rutte een test, voor de SP een pro-test vóór sociaal en eerlijk. U draait voor de gevolgen van de crisis op, terwijl van de rijken, de villabezitters en de banken geen bijdrage gevraagd wordt. Als we sterk staan in Noord Brabant én in Den Haag kunnen we daar verandering in brengen.

Stem 2 maart SP.

We hebben in een beperkt aantal jaren de provincie ongelooflijk zien groeien en uitdijen. Ging de provinciale begroting in 2000 nog over een totaal bedrag van ongeveer 300 miljoen, over het jaar 2010 ging het om maar liefst ongeveer 1100 miljoen! Bijna een verviervoudiging! Ambtenaren werden aangenomen om "het geld weg te zetten" en bij de begrotingsbehandeling 2009 was de grootste zorg "wat moeten we toch doen met de ruim 300 miljoen euro die we nog vrij te besteden hebben?".

Hoe kwamen we in de provincie aan al dat geld? Natuurlijk via onze Brabantse belastingbetalers en via de energierekeningen van diezelfde belastingbetalers. Als SP hebben we er altijd voor gepleit dat het extra geld dat de provincie via Essent binnenkreeg, terug zou moeten naar de mensen. Immers op het leveren van gas en elektriciteit door een overheidsbedrijf hoort geen winst gemaakt te worden.

Dit kan en moet beter - 2 maart: Stem SP

SPEERPUNTEN

- Het moet socialer de komende jaren

- Het kan eerlijker in de buurt

- Beter voor het milieu

- Zorg voor iedereen toegankelijk

- De menselijke maat voorop

- Geen Megastallen

- Beter en goedkoper OV

- Gegarandeerde jeugdzorg

- Stop de verrommeling van het landschap

- Opcenten afschaffen

DEMOCRATIE
De SP is voorstander van het handhaven van de drie bestaande bestuurslagen: rijk, provincie en gemeente. We moeten ons wel afvragen of de huidige provincie Noord-Brabant de juiste schaal heeft.

De SP is voor een onderzoek naar de voor- en nadelen van het verdelen van Brabant in drie of vier (mini)provincies met een sterke sociaaleconomische en culturele samenhang. Tegelijkertijd zouden dan de niet democratisch gekozen regionale samenwerkingsverbanden zoals de Stedelijke Regio Eindhoven (SRE) kunnen worden opgeheven.
Lees meer over democratie

WERK, ECONOMIE, ENERGIE EN ONDERWIJS
De provincie kan een stimulerende en coördinerende rol spelen bij het bevorderen van werkgelegenheid, maar niet ten koste van natuur, milieu en leefklimaat. Extra aandacht voor de bedrijfstakken die veel werkgelegenheid opleveren voor lager geschoolden op de arbeidsmarkt is van belang. Ook de werkgelegenheid voor de doelgroep 45+ verdient meer aandacht. Het midden- en kleinbedrijf, dat relatief veel banen schept en een grote binding heeft met de vestigingsplaats, speelt hierin een belangrijke rol.
Lees meer over werk, economie, energie en onderwijs

JEUGDZORG, WELZIJN EN ANDERE ZORG
Iedereen heeft recht op kwalitatief goede zorg. Om de zorg betaalbaar, toegankelijk en goed te houden, is solidariteit het uitgangspunt. Hoewel de provincie een beperkt aantal taken heeft als het gaat om zorg, zijn die wel belangrijk. Meest in het oog springend de afgelopen periode was de jeugdzorg, waarin de provincie een hoofdrol heeft, maar ook ambulancevervoer, openbaar vervoer voor mensen met een handicap en het
ondersteunen van bijvoorbeeld de telefonische hulpdienst (Sensoor) zijn voor vele Brabanders belangrijk.
Lees meer over zorg

RUIMTE, MILIEU, NATUUR EN LANDBOUW
Brabant heeft twee gezichten. Het ene is dat van een mooie provincie, waar mensen graag wonen en werken. Het andere gezicht is niet zo fraai. In de afgelopen periode zijn enkele grote problemen duidelijk zichtbaar geworden: de enorme schaalvergroting in de landbouw met al haar gevolgen voor mens, dier en milieu, de ongewenste groei van bedrijventerreinen, problemen in de handhaving van milieuoverlast, overlastgevend (militair) vliegverkeer, een nog verder teruggelopen biodiversiteit, de aantasting van landschap, rust en ruimte.
Lees meer over ruimte, milieu en natuur

VERKEER EN VERVOER
De bereikbaarheid en mobiliteit in Brabant komen steeds meer in de knel. De provincie dient hier wat aan te doen. Zij is immers verantwoordelijk voor het openbaar stads- en streekvervoer en voor het provinciale wegennet. Het besef dat bereikbaarheidsproblemen niet opgelost kunnen worden door alleen maar meer asfalt aan te leggen wordt gelukkig steeds groter.
Lees meer over verkeer en vervoer

KUNST, GESCHIEDENIS EN EDUCATIE
Brabant kent een rijke en veelzijdige geschiedenis en cultuur. Dit komt tot uiting in de vele (kleine) musea, tentoonstellingen, dialectfeesten, heemkundekringen etc. die de geschiedenis en de cultuur levend houden. Een belangrijke historische plek is het oorlogsmonument Kamp Vught, dat wat ons betreft ook in de toekomst gratis toegankelijk blijft. Wat de moderne kunst- en cultuuruitingen betreft is er in Brabant van alles te doen, van pop tot dans, van theater tot filmproducties, vaak vernieuwend en tegendraads. Onze provincie doet daar redelijk veel aan en de SP zal dit beleid in de komende statenperiode blijven steunen. Naast ruimte voor vernieuwing moet zeker ook het waardevolle worden behouden.
Lees meer over kunst

DE PROVINCIE EN HET GELD
De afgelopen jaren groeiden bij de provinciale financiën van Noord-Brabant de bomen nog de hemel in. Maar ook de provincie voelt nu de gevolgen van de economische crisis aan den lijve. De rijksoverheid wil drastisch bezuinigen en heeft al een fikse korting op de uitkering van het provinciefonds uitgevoerd en deze korting zou nog wel eens verder op kunnen lopen. Maar de is provincie bepaald niet armlastig. Naast flinke reserves door de heffing van opcenten op de motorrijtuigenbelastingen dividend van Essent heeft de verkoop van Essent de provincie naar schatting zo’n 2,7 miljard euro opgeleverd.

Natuurlijk weet de landelijke overheid dit ook en zal die extra willen bezuinigen op de rijkste provincies zoals Noord-Brabant. Wij vinden dat de huidige provincie zich vooral moet bezig houden met haar wettelijke taken, en die zijn beperkt. Daar passen bescheiden budgetten bij. De SP heeft geen moeite als er geld bij rijke provincies wordt weggehaald en dit geld naar gemeenten voor het uitvoeren van belangrijke taken zoals een goede thuiszorg, goed preventief jeugdbeleid, etc.
Lees meer over provinciegeld