Column Hansaplast: Humor

4 januari 2011

Column Hansaplast: Humor

De beste wensen nog voor 2011. En ik hoop voor iedereen die dit leest ook een jaar vol humor. Niet alleen omdat lachen gezond is maar vooral omdat humor mensen onbewust bewust maakt. Hoe ik aan die onzin kom wil ik u graag uitleggen.

Al sinds jaar en dag probeert de SP op lokaal en landelijk niveau mensen bewust te maken van de noodzaak om een menselijkere en socialere wereld te maken. Vaak krijgen we binnen onze eigen kringen groot gelijk, maar daarbuiten wil het nog wel eens misgaan. Een heleboel argumenten worden aangevoerd om niet het SP beleid te volgen. Vaak zijn die argumenten gebaseerd op rationeel en zakelijk denken, maar bijna nooit op het gevoel, en daar zit hem nou net de kneep. Als wij zeggen dat het menselijker moet, dan zeggen we dat omdat ons gevoel ons dat ingeeft. Helaas, nog te weinig mensen in Nederland en ook Uje durven te handelen vanuit hun gevoel.

Anders is het als de oudejaarsconferences ons om de oren vliegen. Miljoenen mensen genieten van de diverse cabaretiers die er voor zorgen dat er even met gevoel en humor terug gekeken wordt op het afgelopen jaar. Heel vreemd is het dan om te moeten constateren dat de meeste van deze lolbroeken precies zeggen wat wij bedoelen en dat er applaus klinkt na een mooi gevormde zin vol waarheden. Zelfs staande ovaties zijn geen zeldzaamheid na afloop van zo’n conference.

Freek wist het belangrijkste woord tot het eind te bewaren, “liefde” en hij wist op een gevoelige manier de tekortkomingen in de ouderenzorg aan de kaak te stellen. Ook Erik van Muiswinkel met zijn consorten legde de vinger op de zere plek door te wijzen op de vele maatschappelijke problemen en wederom gingen de handen op elkaar. Guido Weijers vertelde dat creatievellingen de massa vaak ver vooruit waren in slim denken. En slimme denkers hebben we nodig in deze moeilijke tijden. Het is net of Freek dit ook wist want hij stelde dat kunst vaak de voorbodes zijn van nieuw en slim beleid. Dus de komende bezuinigen waar wij mee te maken hebben zouden wel eens kunnen leiden tot verarming van onze gedachten, creativiteit en niet onbelangrijk, humor.

“Er is genoeg voor iedereen op deze wereld, maar niet genoeg voor diegene die nooit tevreden zijn”. Een waarheid als een koe en daar moesten de grijpers en graaiers maar eens goed aan denken als ze weer gaan beslissen hoe hoog de bonus is die ze op gaan strijken. Ik weet zeker dat een groot aantal van die klootzakken ook een van deze uitzendingen hebben gezien of zelfs live hebben meegemaakt. Ook zij zullen wel zijn gaan staan bij die staande ovaties, en hard hebben meegeklapt. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, als zij nu stoppen met graaien en grijpen, dan mogen ze volgend jaar meeklappen met een eerlijk gevoel, en dat is onze lolbroeken veel meer waard dan een staande ovatie ontstaan uit kuddegedrag.
Gelukkig is onze eigen Emile een man vol humor dus er is heel veel hoop. Hij hoeft geen cabaretier te worden, maar als hij met humor het zelfde aantal mensen kan bereiken als onze nationale lolbroeken dan mogen we tevreden zijn. Als de boodschap overkomt doormiddel van humor dan kan niemand daar iets op tegen hebben, immers lachen is gezond. Misschien hoeven we een toekomstig kabinet dan niet langer uit te lachen, maar kunnen we dat toelachen en dat lijkt me een streven wat meer dan de moeite waard is. Ik wens u een gezond maar vooral creatief en humorvol 2011 toe.

Hansaplast