Ontwikkelingen in het buitengebied

7 december 2010

Ontwikkelingen in het buitengebied

Iedereen heeft waarschijnlijk wel wat gehoord of gelezen over de discussie over de "megastallen". In politiek jargon wordt er dan gesproken over bouwblokgrootte. Een bouwblok tot 1,5 ha wordt gezien als maximale ontwikkeling voor een agrarisch bedrijf, waarin de ontwikkeling van een "megastal" niet mogelijk zou moeten zijn.

Jan VerbruggenIn de indertijd aangewezen LOG's (Landbouw Ontwikklings Gebieden) mag er tot maximaal 2,5 ha gebouwd worden. In deze gebieden zouden bedrijven gehuisvest worden die verplaatst moeten worden vanwege stadsuitbreiding of natuurontwikkeling. Deze bedrijfsverplaatsing komt echter niet van de grond met als gevolg dat er in de LOG's weinig activiteit plaatsvindt maar in de gebieden tussen de stadsuitbreiding en het LOG, het zogenoemde "verwevingsgebied" des te meer.

Als SP zijn wij van mening dat de toekomst van de agrarische sector niet ligt in de ontwikkeling van grootschalige megastallen, maar in de kleine tot middelgrote gezinsbedrijven. Het LOG is dan de plaats voor nieuwvestiging en het verwevingsgebied voor de al bestaande bedrijven mits ze op een duurzame locatie liggen. Ook moet de overheid de ontwikkeling van alternatieve methoden stimuleren, zoals het houden van scharrelkippen en scharrelvarkens.

Tot het buitengebied behoren ook de natuurgebieden, zoals "de Maashorst" en de verbindingszones zoals "de Leijgraaf" en het Duits Lijntje. Hier moeten we zuinig mee omgaan en daarom vinden we een ontwikkeling zoals bij de Vrije Teugel hier niet thuishoren. Ter bescherming van deze natuurgebieden roept de SP de gemeente op meer werk te maken van bedrijfsverplaatsing om zodoende de mooie Udense natuur beter te kunnen beschermen.

Jan Verbruggen