Column Hansaplast: Op z’n Ujes

3 november 2010

Column Hansaplast: Op z’n Ujes

Wat is dat nou, Ujes? Udens, Volkels, Peels, Venhorst’s of Boekels, dialect? Ik zou het niet weten, in ieder geval Brabants. ‘weetikkut’ zou beter passen achter deze vraag. Maar laat ik niet te veel dialect gaan schrijven, het Nederlands valt me al niet mee, laat staan het Ujes dialect. Dat laat ik liever over aan die mensen die elk jaar meedoen aan die mooie wedstrijd in de raadzaal van ons gemeentehuis.

Toch is het Brabants dialect nog niet zo verkeerd als sommigen denken, het is vaak eerlijker en directer dan het algemeen beschaafd Nederlands. Snoeien om te groeien, zo’n uitspraak rijmt ontzettend goed en bekt lekker, maar de gevolgen zijn desastreus. Rutte bedoeld gewoon dat wij heel erg de broekriem moeten aanhalen. En met wij, bedoel hij de mensen aan de onderkant van de samenleving, de mensen die afhankelijk zijn van een Wajong-uitkering en zo zijn er nog wel meer groepen die ik hier niet ga noemen omdat dit schrijfsel dan te lang zou worden. Die volgevreten koppen met die grote salarissen en bonussen gaan gewoon lekker door, die worden niet vergeten hoor, nee die worden bewust buiten schot gelaten. Dat maakt die uitspraak van Rutte extra zuur. En toch kreeg ik medelijden met een aantal mensen uit onze tweede kamer, of nog beter plaatsvervangende schaamte.

Zoals de heer Wilders omging met de fractieleider van de PVDA waarin nog eens fijntjes de oud-burgemeester van Amsterdam ingewreven werd dat het allemaal niet klopte in Amsterdam wat betreft scheefgroei in huurkosten. Daar ging dat debat niet over. Ook verbeten Femke Halsema, kreeg lik op stuk van onze nationale blondine. “Veel plezier met het oppositie voeren”, zei hij op denigrerende toon, in de wetenschap dat hij dit minderheidskabinet in de tang heeft. Ook de semilinks-liberale altijd nette heer Pechtold werd min of meer vriendelijk verzocht zijn koffers te pakken. Moet hij dezelfde trein pakken als een groot gedeelte van onze moslimbevolking die we op dit moment hier hebben, niet wetend hoe om te gaan met deze zelfingenomen persoon? Schande, grote schande, zoals deze zichzelf tot nationale held bestempellende blonde Greet zijn collega bestuurders beschimpt, toespreekt en keer op keer kleineert.

Tot mijn grote verbazing wil Greetje de taken van ons koningshuis beperken tot het doorknippen van lintjes. Nou ben ik niet zo koningsgezind, maar op deze manier zullen Hare Majesteit en haar familie alleen maar in hun vuistje lachen. Minder doen voor het zelfde geld. Maar wat is nou de ware reden dat blonde Greetje dat wil? Zou onze Majesteit haar Koninklijke buik vol hebben gehad van het geneuzel rondom deze geblondeerde..., ja wat is het eigenlijk? Als dat zo is, heeft Greetje die wetenschap ook, en kon dat de ware reden wel eens zijn. Zoals eigenlijk allang bekend is tolereert deze waterstofperoxideafnemer maar moeilijk tegenspraak.

Ook de complete linkse kerk mag niet langer “zeuren”. Wie die linkse kerk allemaal zijn? Nou, de omroepen, sommige kranten, alles wat oppositie is, kunst en cultuur, en iedereen die het niet eens is met Greetje of waarvan hij vindt dat het zonde is dat er geld aan besteed wordt. Toch begaan de omroepen elke keer weer de zelfde stomme fout door een collega van Greet op te roepen om zijn of haar zegje te doen op tv. Niet doen, Greet moet zelf maar komen, of is er te veel angst voor vragen die de ware aard bloot gaan geven?

Het is om razend te worden, als je hem hoort beweren in de rechtszaal dat hij niet discrimineert en niet tot haat aanzet. Dat doe hij dus wel, want ik haat hem tot in het diepst van m’n hart. En als je zo onverschillig achter het spreekgestoelte staat in de kamer van onze Democratie en anderen ook gekozen parlementariërs niet serieus neemt, dan vind ik dat discriminatie. Als Greet vrijheid van meningsuiting eist prima, maar dan eis ik dat ook. Medelanders denk na, als de Nederlandse Rechtbank bakzeil moet halen en verwordt tot een instituut dat straks alleen met goedkeuring van de tweede kamer haar werk mag doen dan is de spreekwoordelijke beer los kijk maar naar Italië. Emiel en fractiegenoten ik hoop dat jullie een duidelijk antwoord blijven laten horen in de tweede kamer op deze blonde Greetje uit het Limburgs land. Mijn voorstel is maak bij DSM een oude mijn open en........ Ja dat krijg je nou als je mensen kwaad maakt. Oftewel op z’n Ujes “zo ge doet zo worde gedoet”

Hansaplast