Inrichten van Uden

8 oktober 2010

Inrichten van Uden

Tot tweemaal ging het in de commissievergaderingen over het inrichten van open plekken binnen de Udense bebouwde kom.

In het ene geval had VVD-Leefbaar Uden raadslid Van de Koolwijk een plan ingediend om het braakliggend stuk grond aan de ingang van Uden-Zuid een voorlopige bestemming te geven. Dit door het aanleggen van een grasveld, een “natuurlijke” speelzone, een hondenuitlaatplaats en een fietspad. Op zich vindt onze fractie het een goed plan dat deze woestenij wordt aangepakt. Het kan nog wel vijf jaar of langer duren voordat er huizen en winkels worden gebouwd, zoals de bedoeling is. De voorzitter van de bewonersraad van Uden-Zuid liet weten ook wel ideeën te hebben voor een tijdelijke inrichting van het terrein. Onze fractie vindt het belangrijk dat de omwonenden worden betrokken bij een eventuele inrichting van het terrein. Hun betrokkenheid kan er dan toe leiden dat er van de aan te leggen voorzieningen ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt.

Een andere plek die men opnieuw wil invullen is de Pastoor van Houtstraat in Odiliapeel. Ongeveer de helft van de woningen in deze straat zijn in het bezit van SVU-wonen. Het zijn woningen van kort na de oorlog op behoorlijk grote percelen. In het verleden zijn alle woningen aan deze straat van SVU-wonen geweest. Evenals elders zijn ook hier de woningen aangeboden aan de bewoners om ze te kopen, waarvan een aantal van hen gebruik heeft gemaakt.

Al jaren speelt SVU-wonen met de gedachte om de woningen te slopen en te vervangen door meerdere woningen op een perceel, wat meer opbrengst per vierkante meter grond genereert. De bewoners zijn een aantal jaren geleden al op de hoogte gebracht van deze plannen en waren daar niet gelukkig mee. De plannen zorgden voor aardig wat onrust. Onlangs kwamen in een commissiestuk de plannen weer bovendrijven. Na een kort onderzoek in de straat werd ons duidelijk dat de huidige huurders naar volle tevredenheid wonen en niet gelukkig zijn met de voorgenomen plannen. Navraag bij de wethouder leerde ons dat deze locatie nog geen prioriteit heeft. Dit neemt een deel van de ongerustheid van de bewoners weg.

Wij hebben de wethouder erop gewezen aan SVU-wonen te vragen terughoudend te zijn ingeval van de Pastoor van Houtstraat en goed te communiceren met haar huurders. De SP vindt het niet bij een dorp als Odiliapeel horen dat in een zo ruim opgezette straat een verdichting van de bebouwing plaatsvindt, wat het eigene, groene en ruimtelijke karakter van zo’n dorp aantast. Het belangrijkste is echter dat de eventuele aanpassingen gedragen moeten worden door de bewoners en goed gecommuniceerd worden met de bewoners.

Jan Verbuggen, SP-fractie