SP-motie over Taxihopper aangenomen

3 juni 2010

SP-motie over Taxihopper aangenomen

In de raadsvergadering van 3 juni is een SP-motie over de Taxihopper unaniem aangenomen door de gemeenteraad. In die motie stelt de SP voor het Openbaar Vervoer-karakter van de Taxihopper te versterken en eindelijk uitvoering te geven aan een eerder genomen besluit om ziekenhuizen en stations (puntbestemmingen) net buiten de regio te laten vallen onder het Taxihopperbereik. Naast de motie pleitte de SP ervoor dat er geen aanbestedinsgcircus moet plaatsvinden, maar dat continuïteit en kwaliteit belangrijker zijn, zeker als het gaat om vervoeren van kinderen met een handicap.

De SP wees erop dat het aantal ritten de laatste jaren afneemt en dat geldt zeker voor het aantal ritten voor Openbaar Vervoer. Volgens de SP heeft dat alles te maken met de veel te hoge prijzen en het vervallen van groepskortingen. Het verschil met de prijzen van de gewone bus is veel te groot. De Taxihopper moet juist veel aantrekkelijker worden voor 'gewone' reizigers en dat kan het beste door de tarieven te verlagen en bijvoorbeeld groepsreizen weer mogelijk te maken. Vooral voor mensen in de dorpen en afgelegen wijken is de Taxihopper een goed vervoermiddel, als die tenminste betaalbaar is.

Wethouder Delhez zit namens Uden in het bestuur van de Taxihopper en de motie was bedoeld om hem in dat bestuur namens de Udense raad te laten pleiten voor verbetering van het Openbaar Vervoer-karakter door bijvoorbeeld te tarieven te verlagen. De hele raad was dat met de SP eens en dus kreeg Delhez deze opdracht mee.

Op aandrang van de SP-fractie beloofde Delhez ook om de noodzaak van een Europese aanbesteding nog eens te bekijken en - ook opgedragen in de motie - gaat hij aan het werk om de puntbestemmingen eindelijk waar te maken.

taxihopper