SP pleit voor betere urgentieregeling bij SVU-wonen

19 februari 2010

SP pleit voor betere urgentieregeling bij SVU-wonen

Ondanks de campagnedrukte vond er nog een belangrijke discussie plaats bij SVU-wonen. Udens enige woningbouwcorporatie had de Udense politieke partijen uitgenodigd om mee te praten over het toewijzings- en urgentiebeleid. Op woensdag 18 februari vond dat gesprek plaats, samen met de Bewonersraad van SVU-wonen. SVU-Wonen wil de opmerkingen en suggesties van de raadsleden en de Bewonersraad gebruiken om het toewijzingsbeleid te verbeteren, omdat daar nu kritiek op bestaat.

SVU
Vier jaar geleden gebruikte de SP deze foto om duidelijk te maken dat er er veel te veel woningzoekenden zijn. Nu, vier jaar later, is dat aantal alleen maar gegroeid (tot 6000). De zittende coalitie heeft dat probleem dus niet opgelost.

Natuurlijk was de SP van de partij tijdens deze avond. Opvallend was dat VVD, Leefbaar Uden en Jong Uden ontbraken. "Tekenend", vond Spencer Zeegers,"als het ertoe doet zie of hoor je ze niet. In de raad willen ze ook niet aan een discussie over een beter urgentiebeleid."

Tijdens de discussie bracht de SP naar voren dat er nu helemaal geen sociaal-medische urgenties meer mogelijk zijn. SVU-wonen heeft eigenmachtig die regels veranderd en dat is een slechte zaak. Zeegers pleitte ervoor dat huisartsen, maatschappelijk werkers of instanties als de GGD of Bureau Jeugdzorg net als vroeger de kans moeten hebben om urgenties te beoordelen en aan te vragen. De sociaal-medische kennis ontbreekt bij de SVU en daardoor vallen mensen uit de boot en ontstaat er veel ellende, zoals bij slachtoffers van huiselijk geweld. Verder deed de SP de suggestie om een woningruilbeurs te organiseren, zodat mensen die graag van woning willen ruilen dat op een makkelijke manier kunnen. Tot slot pleitte de SP om de toewijzing zo te regelen dat er gemengde wijken zijn en blijven en er geen 'ghetto's' ontstaan.

Na de verkiezingen presenteert SVU-wonen hun plannen. Intussen blijft de SP in de raad pleiten voor een actievere rol van de gemeente bij woningtoewijzing en urgentie. Want alleen zo is die ook publiek controleerbaar.