85% Volkel tegen aanschaf JSF bij meer lawaai

21 april 2009

85% Volkel tegen aanschaf JSF bij meer lawaai

SP hield representatieve steekproef - De SP is tegen de aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF) als vervanger voor de F16. De JSF is een peperdure herrieschopper waar nog geen vijand voor gevonden is. Bovendien is recentelijk gebleken dat de F16 nog jaren mee kan. Om de mening te peilen van de meest direct betrokkenen ging de afdeling Uden samen met 2e Kamerlid Krista van Velzen in Volkel aan de slag.

Uit een representatieve steekproef van de SP onder de bewoners van Volkel blijkt dat 85% tegen de aanschaf van de JSF is wanneer deze meer lawaai maakt dan de huidige F16. SP: “Gezien het feit dat de mensen in Volkel veelvuldig met de JSF te maken zullen hebben, is het niet meer dan rechtvaardig dat zij kunnen meebeslissen als de JSF meer herrie maakt dan de F16. Zij krijgen immers de overlast."

Actieve SP-ers uit Uden en Volkel enquêteerden op 28 maart en 2 april bijna 150 huishoudens in Volkel in verband met de mogelijke komst van de JSF. Ook SP-kamerlid Krista van Velzen hielp mee met het onderzoek. Behalve naar de JSF vroegen ze ook naar andere zaken, zoals de bouwstop en de leefbaarheid.

De steekproef is volgens de SP betrouwbaar en maakt duidelijk hoe de mensen denken over de JSF, de bouwstop en de leefbaarheid. Bijna 70% van de mensen is tegen de komst van de JSF en dat aantal stijgt naar ruim 85% als blijkt dat de JSF meer lawaai maakt. Bijna 81% van de mensen vindt de kosten voor de aanschaf van de JSF onverantwoord. Ruim 91% vindt dat de bouwstop in Volkel moet worden opgeheven. Als argumenten daarvoor noemen mensen dat de leefbaarheid van het dorp achteruitgaat als er geen woningbouw komt voor de jeugd.

Een ander opvallend resultaat bij de open vragen is dat een deel van de mensen slijtage meldt van de isolatiematerialen die zijn aangebracht tegen het vlieglawaai. Zij vragen zich af of zij voor 100% verantwoordelijk zijn voor de kosten van onderhoud.

Over het algemeen zijn de mensen tevreden over hun dorp, maar ze vrezen verlies aan voorzieningen en verregaande vergrijzing als er geen bouwmogelijkheden komen. Een deel van de mensen noemt daarbij de ellenlange procedure om tot vaststelling van de definitieve geluidscontouren te komen.

De SP-fractie in de Udense gemeenteraad heeft het college van B&W vragen gesteld met als doel te komen tot een gemeentelijke uitspraak tegen de aanschaf van de JSF en te zoeken naar mogelijkheden de mensen in Volkel te helpen bij de slijtage van de isolatiematerialen.