Udens Weekblad: Kamerlid luistert naar verhalen van Volkelaren

30 maart 2009

Udens Weekblad: Kamerlid luistert naar verhalen van Volkelaren

VOLKEL - Tweede Kamerlid Krista vann Velzen (SP) was zaterdag in Volkel om de Volkelaren een hart onder de riem te steken.Van Velzen ging - huis-aan-huis - met bewoners in gesprek over de gevolgen van de mogelijke komst van de JSF (de beoogde opvolger van de F-16), de geluidsoverlast hiervan en de bouwstop die van de baan moet. Ze werd vergezeld door Spencer Zeegers, franctieleider van de SP in Uden.

De SP vindt het onaanvaardbaar dat er niet meer gebouwd mag worden in Volkel vanwege het lawaai van de vliegbasis. “Daar moet verandering in komen, ” zegt Van Velzen. “De JSF hoeft er wat de SP betreft helemaal niet te komen omdat de huidige F-16 nog vele jaren mee kan, de kosten voor de JSF onduidelijk zijn en steeds hoger oplopen en de JSF veel meer lawaai maakt dan de huidige F-16 waardoor de bouwstop nooit opgeheven kan worden. Als er al ooit een tijd is om miljarden over de balk te gooien dan is dat zeker niet op dit moment.” Van Velzen vroeg bewoners van Volkel naar hun mening aan de hand van een opiniepeiling. De uitkomst daarvan wordt door de SP zowel in de Tweede Kamer als in de Udense gemeenteraad naar voren gebracht in debatten.

Onlangs was de vaste Kamercommissie voor Defensie op werkbezoek in Volkel om met de gemeente en enkele belangengroepering te praten over de geluidsproblemen en de woningbouw. Volgens Krista van Velzen was dit bezoek een eerste aanzet tot een echt publiek debat. (foto: Doreth Versteegde)