SP-Kamerlid Krista van Velzen komt in Volkel praten over de JSF

26 maart 2009

SP-Kamerlid Krista van Velzen komt in Volkel praten over de JSF

SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen komt zaterdag 28 maart naar Volkel om met bewoners in gesprek te gaan over de gevolgen van de mogelijke komst van de JSF (de beoogde opvolger van de F-16), de geluidsoverlast hiervan en de bouwstop die van de baan moet.

Krista van Velzen: “De SP vindt het onaanvaardbaar dat er niet meer gebouwd mag worden in Volkel vanwege het lawaai van de vliegbasis. Deze bouwstop draagt bij aan een krimpende en vergrijzende bevolking en ellenlange procedures om toch woningbouw mogelijk te maken. Daar moet verandering in komen.”

“De JSF hoeft er wat de SP betreft helemaal niet te komen omdat de huidige F-16 nog vele jaren mee kan, de kosten voor de JSF onduidelijk zijn en steeds hoger oplopen en de JSF veel meer lawaai maakt dan de huidige F-16 waardoor de bouwstop nooit opgeheven kan worden. Als er al ooit een tijd is om miljarden over de balk te gooien dan is dat zeker niet op dit moment. De JSF is overbodig en er is geen vijand voor.”, aldus van Velzen.

Bewoners worden naar hun mening gevraagd aan de hand van een opiniepeiling. De uitkomst daarvan zal door de SP zowel in de Tweede Kamer als in de Udense gemeenteraad naar voren worden gebracht in debatten over de vliegbasis, de JSF, geluidsoverlast en de bouwstop.

Onlangs was de vaste Kamercommissie voor Defensie op werkbezoek in Volkel om met de gemeente en enkele belangengroepering te praten over de geluidsproblemen en de woningbouw. Volgens Krista van Velzen was dit bezoek een eerste aanzet tot een echt publiek debat.