“Een spoor van vernieling - Nota maakt er een potje van!"

16 maart 2008

“Een spoor van vernieling - Nota maakt er een potje van!"

SP uit ongezouten kritiek op wethouder Nota in de kwestie rondom theater Markant!

In de raadsvergadering van 28 februari jl. heeft de SP ongezouten kritiek geleverd op wethouder Nota. Aanleiding waren een brief die hij stuurde naar de directie van Markant en een mededeling aan de raad over Markant. Zonder de gemeenteraad te raadplegen, dreigt Nota met ontslag van de directeur en schuift hij alle schuld voor de tekorten van Markant eenzijdig naar de directeur. Daarbij stelt hij dat de directie al tijden slecht werk levert.

De SP onderzocht deze kwestie nader en wat bleek? Nota heeft zelf twee jaar lang geen toezicht gehouden. Nota heeft het instellen van een Raad van Commissarissen (het officiële toezichthoudend orgaan) twee jaar lang geblokkeerd. Nota stuurt brieven zonder dat daar een collegebesluit of raadsbesluit onder ligt. En Nota stelt publiekelijk dat de directeur slecht functioneert, zonder haar een kans te geven daar publiekelijk op te reageren. En als de directeur al jaren zo slecht werkt, waarom is er dan niet eerder gedreigd met ontslag?, vroeg de SP.

Daarnaast denkt de SP dat het in een kwaad daglicht stellen van Markant alles te maken heeft met de prestigeplannen om naast Markant een miljoenen kostende evenementenzaal te bouwen. De ontwikkelaar heeft al laten weten te eisen dat Markant geprivatiseerd moet worden. In gewone taal: voor een euro weggeven en miljoenen voor de exploitatie erbij!

Antwoorden kwamen er niet van Nota, die zich nu weer verschuilt achter een onderzoek van de Rekenkamer over Markant dat half maart verschijnt. Hij zei ‘slechts’ als aandeelhouder opgetreden te hebben. Daarbij vergeet hij dat hij aandeelhouder is namens de gemeenteraad en dat hij de raad hoort te raadplegen, voordat hij zulke zware stappen zet.

SP-fractievoorzitter Zeegers zei dat Nota zo langzamerhand een ‘spoor van vernieling’ achter zich laat: “eerst de Volksuniversiteit, daarna de peuterspeelzalen en nu is Markant aan de beurt met alle gevolgen van dien’. Hij zei ook dat de SP het onderhand beu is dat wethouder Nota veel beloften niet nakomt, nauwelijks dossierkennis heeft, geen of onzinnige antwoorden geeft en daarmee het debat feitelijk onmogelijk maakt.

De SP diende een motie van afkeuring in, die alleen maar steun kreeg van Gewoon Uden. De coalitiepartijen reageerden nauwelijks en wachten – net als Nota – het onderzoek van de Rekenkamer af…

Lees ook het vlammende betoog m.b.t. Theater Markant van fractievoorzitter Spencer Zeegers dat hij uitsprak tijden de raadsvergadering. Klik op de onderstaande link.