Minima krijgen extra steuntje in de rug.

28 juni 2007

Minima krijgen extra steuntje in de rug.

SP raadslid Wim Somers blij met behaalde resultaat!

• Op een rijtje de drie mooie resultaten:

1. Declaratiefonds bijdrage van € 140 naar € 175 per jaar:
      Op dit moment kunnen mensen met een inkomen rond het 'minimum' aanspraak maken op een tegemoetkoming van € 140 per jaar. Dit geldt individueel voor elk gezinslid.
      In het door de SP ingediende amendement werd voorgesteld dit te verhogen naar € 175 met terugwerkende kracht. Het amandement werd met een meerderheid ( CDA, PvdA en Leefbaar Uden en natuurlijk de SP ) aangenomen.
    2. Vaststellingsbevoegdheid van de bijdrage: Het college van B&W stelde voor om de hoogte van de bijdrage een bevoegdheid van het college te laten zijn. De SP maar ook het CDA hadden echter een andere mening daarover en diende beide een soortgelijk amendement in waarin zij aangaven dat het een bevoegdheid dient te zijn van de raad. De twee amendementen werden samengevoegd en met een meerderheid aangenomen, met uitzondering van Jong Uden en de VVD.
    3. Daarnaast is een amendement aangenomen waar in duidelijk is opgenomen dat mensen aanspraak kunnen maken tot 120% van de geldende normbedragen WWB, inclusief de geldende toeslagen.

Het gaat natuurlijk niet om het succes van de SP! Zoals u weet vragen wij continue aandacht voor die mensen die moeilijk rond kunnen komen. We knokken er voor om hen een extra financiële ruggesteun te geven. Dat wordt van ons verwacht en proberen dat ook uit te dragen in woord en in daad.

De partijen die nu voor onze amendementen stemden hebben zich onze jarenlange kritiek kennelijk toch enigszins aangetrokken. Uiteraard zijn wij daar blij mee, vooral voor de mensen die het echt nodig hebben.
    Er werd en wordt nog steeds te weinig aandacht geschonken binnen de Udense politiek aan de positie van mensen met een smalle beurs.
    Wellicht gaat dat nu veranderen. Wij hopen dat in ieder geval.

• U bent hier