Hoorzittingen WMO groot succes!

19 juni 2007

Hoorzittingen WMO groot succes!

Aanwezigen spraken heldere en klare taal!

Maar liefst 250 mensen waren afgekomen op de eerste hoorzitting van de gemeenteraad over de WMO. In een volgepakte raadszaal vertelden zij aan de luisterende raadsleden hoe ze dachten over de zorg die ze nu of in de toekomst krijgen van de gemeente.

En ze maakten daarbij beslist van hun hart geen moordkuil: in heldere taal klonken de ervaringen in de zaal.

September belangrijke maand!

In september zal de raad een aantal belangrijke beslissingen over de WMO nemen, onder andere moet er een verordening komen, waarin rechten en plichten worden vastgelegd voor het krijgen van zorg. Op voorstel van de SP organiseerde de raad vóór de besluitvorming twee hoorzittingen, één op 18 juni in Uden en een op 20 juni in Volkel. Aan de hand van stellingen over onder andere de indicatiestelling, het persoonsgebonden budget, de mantelzorgers en de eigen bijdragen, konden de aanwezigen hun mening geven over hoe de gemeente moest handelen. Na afloop kregen de vertegenwoordigers van de verschillende fracties kort de tijd om een eerste reactie te geven.
Spencer Zeegers zei dat hij het enorm belangrijk vond wat er deze avond naar voren kwam: “Dit is heel goed voor de raad om rechtsreeks van u te horen waar u mee zit”. Zeegers had de kritiek, vragen en suggesties samengevat in een top-10 die hij voorlas. Uw top-10 benadrukte hij nogmaals. Als ik het goed begrepen heb? Een bevestigend 'gebaar' en een instemmend 'Ja' volgde op zijn vraag.

“De top-10.”

1. We willen graag een persoonsgebonden budget (PGB), hoog genoeg om de hulp wit in dienst te nemen; we willen ook dat de verantwoording eenvoudig is
  2. Maak alle formulieren eenvoudiger en laat ze één keer invullen in plaats van telkens opnieuw.
  3. Neem bestaande indicaties (rechten) over en blijf van onze uren hulp af!
  4. Het collectief vervoer (taxihopper) moet veel beter: de taxihopper moet op tijd rijden en de aansluiting met Valys moet goed geregeld zijn
  5. Doe de indicatiestelling bij complexe zorg bij mensen thuis in plaats van door de telefoon.
  6. Schaf de verhuisplicht af (bij aanpassingen aan de woning), omdat het netwerk van mensen in de buurt dan gevaar loopt.
  7. Hef de sollicitatieplicht voor mantelzorgers met een uitkering op.
  8. Geef mensen met beperkingen meer reiskilometers.
  9. Zorg voor echte deskundigheid bij de indicatiestelling en regel de medische geheimhouding.
  10. De familie van mensen met een handicap moet kunnen rekenen op de gemeente.

• Spencers Zeegers voegde er nog een eigen punt aan toe:
    "Het budget voor de WMO zal dus groter moeten worden!"
  • SP-fractie erg tevreden.

De SP-fractie is erg tevreden over het verloop van de hoorzitting, omdat veel raadsleden nu direct hebben kunnen horen hoe belangrijk het is om de WMO goed te regelen. De andere fracties zeiden allemaal dat ze de suggesties en kritiek zouden betrekken bij hun standpunt in september. We zullen ze daar graag aan helpen herinneren…

Kernpunten WMO-bijeenkomst in Volkel.

1. Er zijn te weinig “mantelzorgers”voor nu en in de toekomst, er dreigt een overbelasting te ontstaan
      voor mensen die als mantelzorger fungeren.
    2. Er dient gelijkheid te zijn tussen mensen met en zonder handicap, gelijke monniken, gelijke kappen.
    3. Er is een duidelijke verslechtering in de vervoersvoorziening doordat er minder vergoed wordt.
    4. Er moet een mobiel loket komen als sociaal steunpunt voor ondersteuning en oplossing van problemen bij de WMO etc.
    5. Het dilemma van de PGB, wel prettig maar dan moet de administratieve rompslomp verminderd worden.

Raadslid Wim Somers die aanwezig was namens SP afdeling Uden was van mening dat er een groter budget voor de WMO beschikbaar moet komen. De SP-fractie zal hier ook voor knokken.