"Eerste slag gewonnen, nu de oorlog nog..."

10 mei 2007

"Eerste slag gewonnen, nu de oorlog nog..."

Succes voor verenigingen: situatie Kom-In wordt bevroren!

Op woensdagavond 9 mei was het druk in de raadszaal. Niet met raadsleden, maar met een volle zaal mensen van de verenigingen die van de Kom-In op Germenzeel gebruik maken. Met z'n alle maakten zij aan de gemeente duidelijk dat de voorgenomen huurstijgingen de doodsteek betekenen voor veel verenigingen, de wijkraad en voor het vrijwilligerswerk. Ook de gang van zaken en vooral het gebrek aan communicatie werden aan de kaak gesteld. De manier waarop de verenigingen hun verhaal deden was indrukwekkend: scherp, duidelijk en beschaafd. De drie aanwezige wethouders (Günal, Nota en Delhez) trokken zich na de rij sprekers met hun ambtenaren terug voor voor een kort beraad. Twintig minuten later vertelden zij de mensen dat de aangekondigde huurverhoging voorlopig afgeblazen wordt en ook dat het gebruik van de Kom-In wordt teruggedraaid naar de situatie van vóór SES er het beheer deed. De verenigingen kunnen dus doorgaan. De komende maanden wil de gemeente in goed overleg met alle verenigingen en andere gebruikers overleggen over hoe het in de toekomst moet gaan. Ook boden de wethouders excuses aan voor de gang van zaken.

Nota zei: "U bent opgestapt op een rijdende trein, een hoge snelheidstrein, maar de rails lagen er nog niet en dan krijg je ongelukken."

Nadat de wethouders hadden toegezegd dat alles voorlopig bij het oude blijft en dat het niet de bedoeling is dat de gebruikers uit de Kom-In worden gejaagd, konden de aanwezigen (voorlopig) opgelucht naar huis.

SP-fractie is tevreden

De SP-fractie is tevreden met de toezeggingen voor dit moment, maar nog niet gerust op een goede afloop. "De eerste slag is gewonnen, maar de oorlog nog niet", zei Spencer Zeegers. De SP heeft nog geen antwoorden op de vele vragen van vorige week en wil op korte termijn een discussie in de raad over de gang van zaken. Daarbij vindt de SP dat het college een cruciale fout heeft gemaakt: er is nieuw beleid uitgevoerd, zonder dat de gemeenteraad daarover een besluit heeft genomen. Sterker nog: de raad wist niet eens dat er een nieuw huurbeleid zou komen. "Daar hebben we nog een flink appeltje over te schillen", meent Zeegers, "want als het alleen maar uitstel is en geen afstel, blijft het probleem hetzelfde. Belangrijke sociale activiteiten worden dan kapot gemaakt." Wanneer de raad deze discussie voert is nog niet duidelijk.

Samen sta je sterk

De conclusie van vanavond is echter helder: als de verenigingen de handen ineen (blijven) slaan, kunnen ze veel bereiken!