Resultaat inzamelactie Voedselbank overtrof stoutste verwachtingen

23 december 2006

Resultaat inzamelactie Voedselbank overtrof stoutste verwachtingen

Ruim € 26.000,- bijeengebracht

Het resultaat van de inzamelactie voor de Voedselbank overtrof onze stoutste verwachtingen. Zelf hadden we gerekend op 15.000,- euro, het werden er meer dan 26.380,-. Dankzij de publiciteit van SkyLine radio en TV wist bijna iedereen waarvoor wij collecteerden en mensen reageerden meestal positief.

De SP was blij dat de PvdA fractie ook mee heeft gecollecteerd. Marjorie van Geenhuizen en Hans van Luit waren heel goede ambassadeurs voor de goede zaak. Zij hebben een fors bedrag losgepeuterd bij bedrijven.

Twee SP raadsleden hebben tijdens de kerstviering van de gemeente ook gecollecteerd. Een groot deel van de ambtenaren en raadsleden vond het niet prettig dat ze tijdens hun feestelijk drankje en hapje geconfronteerd werden met zoiets als voedselbank en dus armoede. De meest gehoorde smoes was: 'ik heb geen geld bij me', en met gretige ogen namen ze hun kerstpakket in ontvangst.

In de verlengde raadsvergadering op 21 december jl. heeft de SP een motie ingediend met het verzoek aan de Raad de opbrengst van de actie aan te vullen tot € 33.000,-. Een eerdere motie sprak van verdubbeling van de opbrengst, dus de Raad kwam er eigenlijk nog goedkoop vanaf. De complimenten vlogen over tafel: 'hartverwarmende actie; geweldig initiatief' en meer van dat fraais, maar helaas, de Raad, behalve SP en Gewoon Uden, had geen behoefte aan de motie. Verworpen dus.

Dat de bedrijven en de bevolking van Uden een ander geluid hebben laten horen, doet er kennelijk niet toe. Het is maar dat u het weet.

Wij zijn heel blij dat de Voedselbank een dak boven hun hoofd heeft en houdt.

Nogmaals, alle gevers, collectanten en bedrijven heel, heel hartelijk dank.