'Als er ooit een kans heeft bestaan om een klapper te maken is het nu'

22 november 2006

'Als er ooit een kans heeft bestaan om een klapper te maken is het nu'

Op de terugweg van het congres van onze partij, kwamen Riet – mijn vrouw – en ik tot de conclusie dat het een mooi en bemoedigend congres was geweest.

Jan de witDe meeste mensen die ik heb gesproken na afloop willen ertegen aan, en gaan zorgen voor een spectaculaire verkiezingsuitslag. Daar ben ik van overtuigd. Diegenen die er helaas niet bij konden zijn moeten zeker de toespraak van Jan Marijnissen nog eens nalezen op de landelijke SP-site.

Dat geldt trouwens ook de schitterende 'preek' van Huub Oosterhuis. Hij slaagde erin om een grote zaal vol SP'ers muisstil te krijgen met een geweldig verhaal over christenen die niet meer moeten stemmen op het CDA en zich vooral bij de SP moeten aansluiten (en ook SP zouden moeten stemmen).

Want daar gaat het op 22 november vooral over. Hoe overtuigen we zoveel mogelijk mensen ervan dat ze op de SP moeten stemmen, en zich niet moeten laten meeslepen door het media-verhaal van de titanenstrijd Bos-Balkenende.

Zoals Jan Marijnissen het gisteren zei: een stem op de SP:
  • betekent een nog grotere en nog sterkere SP,
  • houdt de PvdA links,
  • zorgt dat de VVD uit de regering verdwijnt
  • en dat Balkenende IV onmogelijk wordt.

Je kunt nu al op je klompen aanvoelen waar het in de komende zes weken om draait. Natuurlijk om de AOW. Wij hebben in ons verkiezingsprogramma – dat gisteren met overweldigende meerderheid werd aangenomen – afgesproken dat de AOW welvaartsvast moet worden en de mensen die een AOW hebben of een AOW met een klein aanvullend pensioen, er wat extra’s bij krijgen.

Maar ook het nieuwe zorgstelsel staat centraal. Gaat het ons lukken om de no-claim al in 2007 af te schaffen? Immers zelfs het CDA wil ervan af, maar durft op dit moment de VVD niet te schofferen. En wat gebeurt er met de zorgpremies? Ik lees nu al berichten dat ze in 2007 met 15% omhoog gaan. Hoe moeten we dat betalen?

De WAO-herkeuringen zijn ook een belangrijk punt. De SP wil ze gewoon stoppen. Maar ook hier liggen de VVD en het CDA dwars. En waarom niet de WAO-uitkering ook optrekken naar 75%, zoals wel gaat gebeuren bij de WIA (de nieuwe WAO)? De SP heeft het voorgesteld in de Tweede-Kamer maar kreeg onvoldoende steun.

Het wordt een drukke en spannende tijd waarin we veel van onze leden vragen. Maar ja, als er ooit een kans heeft bestaan om een klapper te maken is het nu. Het is alleen te hopen dat niet dat bizarre en schandalige verhaal van Wilders dat een 'tsunami' van moslims ons land gaat
overspoelen de verkiezingen gaat overschaduwen. We moeten ons niet laten provoceren door Wilders.

Laten wij ons vooral inzetten om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen dat een stem op de SP een garantie is voor een beter Nederland. Dan wordt het ook na 22 november beter!

Jan de Wit,
Tweede-Kamerlid voor de SP