Raadsvergadering 20 april 2006: SP-fractie roert nadrukkelijk zich in eerste echte raadsvergadering

24 april 2006

Op 20 april was de eerste echte raadsvergadering van de nieuwe gemeenteraad. De SP-fractie was nadrukkelijk aanwezig en voerde over een aantal belangrijke zaken het woord en deed voorstellen. Een overzicht:

Wethoudersverkiezing

Na erg lange onderhandelingen werden de nieuwe wethouders gekozen. In een kritisch betoog hield Spencer Zeegers de nieuwe coalitie voor dat zij erg veel hebben uit te leggen aan de kiezers die met winst voor de SP, de PvdA en Gewoon Uden duidelijk voor een andere koers hebben gekozen, maar door buitensluiten van de SP feitelijk het oude beleid terugkrijgen. Zo gaat het omstreden Centrum West gewoon door, met sloop van een zijde van de Kerkstraat en onbetaalbare parkeervoorzieningen. De SP noemde de terugkeer van de wethouders Nota en Coenen een slechte zaak, maar gaf Sultan Günal van de PvdA wel haar steun, omdat er de laatste jaren goed is samengewerkt met de PvdA. 'We rekenen erop dat die samenwerking kan doorgaan, ook al zitten we in tegengestelde posities, zei Zeegers, 'en we hopen erop dat de PvdA vasthoudt aan de belangrijke sociale uitgangspunten die ze in de verkiezingscampagne naar voren bracht. Omdat het coalitieakkoord veel te laat binnen was,
kan de SP daar pas in de volgende vergadering op reageren'.

Tegen dure grond Centrum West

De SP wees de aankoop van een ingeklemd stukje braakliggende grond tussen de Kerkstraat en de Pastoor Spieringstraat af, omdat het veel te duur is: bijna € 500 per vierkante meter.
Wethouder Nota vond dat maar een normale prijs. 'Maar toch niet als aankoop voor een braakliggende reststrook', wees de SP hem terecht. Op voorstel van Gewoon Uden werd de aankoop uitgesteld, omdat B en W de koopakte niet ter inzage hadden gelegd; het besluit valt dus pas in juni.

Veel te hoge prijzen nieuwe zwembad

Wim Somers bekritiseerde het college vanwege een veel te lakse houding over de explosief gestegen prijzen van het nieuwe zwembad. Verenigingen en individuen betalen minimaal het dubbele vergeleken met 'de Wel' en dat is tegen de afspraken in die hierover gemaakt zijn. Wethouder Nota moest dat nu toegeven, terwijl dit in november al bekend was en B en W tot 1 maart konden reageren. 'Waarom heeft u dit niet eerder aan ons gemeld, terwijl u het al zo lang weet?', wilde Somers weten. Nota deed er het zwijgen toe, maar gaf wel toe dat er meer problemen zijn. Het lijkt erop dat de belangen van zwemmers en verenigingen niet zwaar genoeg wegen voor hem. De SP zet zijn strijd voor betaalbare toegangsprijzen voort.

Vrijwilligers Stimulus geschoffeerd

Het nieuwe SP-raadslid Annie van Genugten hield haar 'maiden-speech' over een brief van de stichting Stimulus, waaruit duidelijk werd dat zij zich geschoffeerd voelden door de handelwijze van B en W over de eisen voor een éénmalig subsidie. Stimulus, een vrijwilligersorganisatie met veel passie voor de Udense kunstcollectie, wilde een overzichts-tentoonstelling organiseren en vroeg daarvoor subsidie aan. Maar door bijna onmogelijke eisen en een negatieve toonzetting in de reactie van B en W, voelden de vrijwilligers zich geschoffeerd en hebben ze besloten geen tentoonstelling te organiseren. Een gemiste kans, vond Annie van Genugten, die ook wilde weten wat B en W gaan doen om de verhoudingen met Stimulus weer goed te maken. Daarbij kreeg ze steun van Leefbaar-Uden-raadslid Joke de Langen.

Geld voor verkeerssamenwerking goed begroten

Een voorstel van Jan Verbruggen om het geld voor een regionaal verkeers- en vervoerscoördinatie op een juiste manier te begroten werd unaniem aangenomen. In het voorstel van B en W stond dat deze kosten betaald moesten worden uit de post 'onvoorzien'. Omdat het gaat om een structurele kostenpost is het niet juist om die onder de post onvoorzien te plaatsen. 'Daarmee is het immers niet te controleren door de raad en bovendien is die post daar niet voor bedoeld', hield Jan de nieuwe raad voor. Wethouder Bakermans gaf de fout toe en vervolgens werd het SP-voorstel aangenomen.