In gesprek met... Roos Aerts, lijstduwer SP Uden

24 februari 2006

In gesprek met... Roos Aerts, lijstduwer SP Uden

Het is alweer zo’n 24 jaar geleden dat onze huidige lijstduwer, Roos Aerts, zich door het centrum van Uden bewoog en daar in contact trad met mensen die daar met een SP-stand actie stonden te voeren. Na een tijdje te hebben gepraat kwam zij tot een belangrijke conclusie: 'dit is nou de partij waar ik altijd naar op zoek was. Die staat tenminste écht voor eerlijke verdeling, de strijd tegen het onrecht en ongelijkheid'. Ze twijfelde geen moment en meldde zich meteen aan als actief lid van de SP, afdeling Uden. Binnen de kortste keren nam ze plaats in het bestuur van onze partij.

'Het ging er toen heel anders aan toe dan nu', weet Roos te vertellen. 'We bestelden toen 125 Tribunes per twee weken en verkochten deze letterlijk aan de deur. De Tribune werd losbladig aangeleverd, telkens bij een ander bestuurslid aangeleverd en voorzien van het Plaatselijk Nieuws.

Daarnaast deden we ook actief aan ledenwerving door een aantal exemplaren te reserveren voor mensen die geïnteresseerd waren. Dus daar gingen we dan ook bij op de stoep staan! Beetje bij beetje kwam er meer behoefte aan de Tribune. Maar van een écht lidmaatschap was destijds nog geen sprake; men kocht het blad gewoon tweewekelijks. Ik kan me nog goed herinneren dat we per twee weken een bestuursvergadering hadden. Dat vond dan plaats op zolder bij Spencer Zeegers thuis'.

Roos

Roos herinnert zich nog dat daarnaast het 'SP-clubje' 4 á 5 maal per week bijeenkwam en zich o.a. richtte op werving en het uitstippelen van beleid.

Na de verkiezingen in 1998 heeft Roos een aantal maanden het nobele ambt als wethouder van Sociale Zaken mogen bekleden. Echter om gezondheidsredenen moest zij helaas vroegtijdig deze functie neerleggen. Maar gelukkig had de SP een andere kanjer als opvolger gekozen in de persoon van Wim Somers.

In 2003 mocht Roos de Zilveren Tomaat van de landelijke SP in ontvangst nemen vanwege haar enorme verdienstelijkheid voor onze partij én omdat zij in dit jaar twintig jaar lid was! Ook heeft ze al met al acht jaar (van 1990 t/m 1998) als raadslid gefungeerd. Zij heeft daar met name zich verzet tegen de destijds schrikbarend hoge huurverhogingen en de tweedeling in de samenleving. Ook streed zij vóór betere voorzieningen t.b.v. gehandicapten.

Op dit moment strijdt ze opnieuw tegen het vrijgeven van de huurprijs van woningen door minister Dekker. 'Dat kan alleen maar leiden tot ongebreidelde en ongecontroleerde huurverhogingen', stelt Roos. 'Ook de voorzieningen voor gehandicapten zijn de afgelopen vier jaar sterk verslechterd. Het door de SP destijds solide opgebouwde beleid is weer teniet gedaan door het CDA, Jong Uden en Leefbaar Uden'.

Roos

In al die jaren dat Roos lid was (en is) heeft het distribueren van actiefolders, het Plaatselijk Nieuws, de Tribune, enz. als een rode draad door haar leven gelopen. 'Toen was het gezellig om te doen en dat is het nog', weet ze te melden 'het is telkens wel veel werk, vooral nu met de verkiezingskaarten, folders en kranten, maar het blijft leuk om te doen!'

Er zijn de afgelopen weken 3x 14000 folders door heel de gemeente verspreid door 90 SP-leden. Daarvan hebben 25 mensen de folders en kaarten persoonlijk afgegeven bij 3000 woningen in 9 avonden! Wim Schellekens is degene die de meeste folders aan de man heeft weten te brengen en Danny Feldmann heeft de coördinatie m.b.t. het bijeenbrengen van alle vrijwilligers ter hand genomen. Roos: 'Daarvoor wil ik ze een groot compliment geven naast alle mensen die aan onze acties hebben meegedaan'.

Er hebben zich helaas ook een paar incidenten voorgedaan: twee oudere dames (flatwijk) van het vrijwilligersteam hadden in één en dezelfde week een ongeval. Beiden waren gevallen met als gevolg een kniebreuk. 'Daarom wil ik deze dames van hieruit ook van harte beterschap wensen en danken voor hun morele steun. Cor v.d. Broek neemt, solidair als hij is, de taken van beide dames over', aldus onze lijstduwer.

Ja, de jonger lijkende dan 47-jarige Roos doet, naast het distribueren als bovenstaand vernoemd, nog veel meer: bijvoorbeeld het copyprinten van allerlei actiemateriaal en het geven van nuttige adviezen.

De SP kan haar dan ook typeren als een bijzonder actieve, welbespraakte, goedlachse, goedgemutste en trouwe persoonlijkheid. Slechts één zwak puntje mogen we wel prijgeven: 'ik ga bij niemand aan de deur staan bij wie ik een hond hoor blaffen. Het is me een keer overkomen dat een levensgrote Rottweiler me besprong op het Nonnenveld. Zijn baasje stond daar als aan de grond genageld en deed helemaal niets. Ik heb me aan de hond weten te ontworstelen. Gelukkig heb ik, mede door de bescherming van het SP-jasje, het er zonder kleerscheuren van afgebracht. De Tribune heb ik toch weten te verkopen aan 'het baasje' en heb m'n weg voortgezet. Maar dat? Nooit meer!'

Roos hoopt dan ook van ganser harte dat mede door haar inspanningen, én die van alle SP-leden, het werk bekroond mag worden door een enorme zetelwinst bij de komende gemeenteraadsverkiezingen en spreekt haar dank uit aan allen die daar hun medewerking aan hebben verleend. 'Sluit je aan bij de SP, dán pas ben je van de partij', zo luidt haar motto.

Wij danken Roos voor dit openhartig gesprek en hopen haar nog zeer lang in onze armen te mogen sluiten.