Coenen, Geerders, CDA en Jong Uden stellen teleur: Tegenslag voor de kansen op woningbouw in Volkel

19 februari 2006

In de raadsvergadering van 16 februari jl. had de gemeenteraad de kans om het plan voor woningbouw op Lankes, gelegen tegen het industrieterrein positief te beïnvloeden. Er lag namelijk een voorstel om een weg aan te leggen in het grensgebied tussen de woningbouwlocatie en het industrieterrein. Die weg zou de Liessentstraat en de Linie met elkaar verbinden.

bufferzone

Het enige nut van die verbinding zou zijn dat Beter Bed een tweede uitvalsweg zou krijgen en de Philipsgebouwen met het aan Philips gelieerde bedrijf Ferro een achteruitgang zouden krijgen. De grond onder de weg kan echter ook uitstekend dienen als buffer tussen het industrieterrein en bouwlocatie Lankes. Mét die weg wordt woningbouw moeilijker.

Dorpsraad

Alle partijen waren over dit gevaar gewaarschuwd door de dorpsraad van Volkel, die op dit agendapunt geattendeerd was door SP-raadslid
Jan Verbruggen. De dorpsraad was dan ook met een aantal leden aanwezig tijdens de behandeling in de commissie en in de raad. Dit maakte kennelijk indruk op de partijen want alle partijen, behalve Jong Uden en Leefbaar Uden, hielden de besluitvorming in de commissie aan om in hun fractie te overleggen. Zoals je wellicht weet zijn alle partijen gevoelig als het over woningbouw in Volkel gaat. In de gemeenteraad bleek echter hoe 'flexibel' partijen kunnen zijn. Leefbaar Uden leek aanvankelijk unaniem tegen het voorstel gaan stemmen en ook de VVD droeg de bouwplannen een warm hart toe. De fractie Geerders stelde zich in haar betoog heel positief op ten aanzien van de Volkelse bouwplannen maar tekende ook haarscherp de belangen van met name Ferro, de Philipsvestiging, die grond heeft liggen aan voornoemde locatie. Deze grond zou voor hen veel meer waarde krijgen als die door een weg ontsloten zou worden. Een moeilijk dilemma voor de heer Geerders naar later zou blijken. Na hoofdelijke stemming bleek een minieme meerderheid van de raad (13 voor - 11 tegen) het voorstel voor aanleg van een weg te steunen en daarmee de kans op woningbouw in Volkel helaas weer kleiner te maken. Het CDA was als grootste partij unaniem voor aanleg van de weg en wierp dus een extra dam op voor de Volkelse woningbouw. De fractie Geerders was te beducht voor een eventuele claim van belendende bedrijven en stemde onverwachts voor aanleg van de weg en Leefbaar Uden's Jan Coenen speelde een heel eigenaardige rol door, in tegenstelling tot de woorden van Wilbert Bosch, vóór aanleg van de weg te stemmen! Zo zie je maar: met Leefbaar Uden kan je echt alle kanten op... PvdA, SP en VVD stemmem consequent tégen de weg en dus voor woningbouwkansen.

Steun SP aan volkelse inwoners

In een reactie geeft de dorpsraad aan erg teleurgesteld te zijn in met name het CDA, maar zal alle mogelijkheden aangrijpen om de aanleg
van de weg alsnog tegen te houden. Ook van de andere locatie: Volkel West, welke aan de Morgenweg gesitueerd zou moeten worden, wordt weinig vooruitgang vernomen. Wij vinden dat het Udense gemeentebestuur zich veel actiever op zou moeten stellen om het dorp Volkel ook 'leefbaar' te houden. De SP steunt daarmee ook van harte alle Volkelse inwoners en belanghebbenden die nu buiten Volkel hun heil hebben moeten zoeken.