Van Kessel "regeert" met harde hand

5 mei 2005

Van Kessel "regeert" met harde hand

Op 2 mei hield de gemeente onder leiding van wethouder Van Kessel (Leefbaar Uden) een drukbezochte 'informatieavond' over de parkeerplannen van het College. De bewoners van huizen rondom het centrum, zoals de flats, waren uitgenodigd, omdat de gemeente denkt over parkeervergunningen voor bewoners. Dat is een oplossing om de parkeerhinder in de wijken rond het centrum aan te pakken. Veel mensen, vaak ouderen, kunnen hun wagen niet meer bij hun eigen huis kwijt bij grote drukte. Maar dan moet je zo'n oplossing wel sámen met de mensen aanpakken. En juist daarover is bij veel bezoekers van die avond twijfel en boosheid ontstaan.

"Het is een informatieavond en géén inspraak", was de waarschuwing vooraf. Maar veel mensen wilden wél invloed hebben op de gang van zaken. Daarnaast was en bleef er veel onduidelijk over hoe het allemaal moest en welke regeling er nu voor mensen met een handicap komt. Bovendien bleek een groep bewoners niet uitgenodigd te zijn, terwijl ze wel alle belang hebben bij de plannen. Toen ook een deel van de vragen van aanwezigen werd afgekapt, omdat de avond per se om negen uur afgelopen moest zijn, was de algehele teleurstelling compleet. "Dan kom ik om duidelijkheid te krijgen, en dan mag ik niet eens vragen stellen', was het commentaar van een van de aanwezigen achteraf, "mooie boel hier". Anderen stoorden zich aan de opstelling van Van Kessel: "Het leek wel of hij de mensen uitlachte".

Voor de SP-fractie is deze avond reden om in de volgende commissievergadering Grondgebiedszaken wethouder van Kessel aan de tand te voelen. Volgens de SP is het prima om omwonenden te betrekken bij gemeentelijke plannen, maar neem ze dan serieus!