SP succesvol in laatste raadsvergadering

10 april 2005

SP succesvol in laatste raadsvergadering

In de raadsvergadering van 31 maart heeft de SP zich flink geroerd. En met succes! Op de overvolle agenda stonden veel belangrijke onderwerpen,
waaronder een plan voor het oostelijk deel van het centrum, het gehandicaptenbeleid, de nota 'burgerparticipatie', een nota over zorg in de wijken,
de afwikkeling van zogenaamde 'planschades' en een motie op initiatief van de SP om de lang slepende kwestie 'Schaap"op te lossen.

Gehandicaptenbeleid
Wim somers diende drie voorstellen in om het gehandicaptenbeleid te verbeteren. Twee ervan werden aangenomen. Het eerste voorstel onderstreepte het belang van goede ondersteuning van gehandicapten bij een zelfstandig leven. Het tweede ging over het direct starten met doorlopende aandacht om bij nieuwbouw de huizen geschikt te maken voor ouderen en mensen met een handicap, zodat dure toekomstige aanpassingen achteraf niet nodig zijn. Helaas werd een motie met als doel gehandicapten een vaste vervoersvergoeding te geven - zoals het in de vorige collegeperiode was - niet aangenomen.

Burgerparticipatie
Fractievoorzitter Ton Emonds veegde de vloer aan met een slappe notitie over 'burgerparticipatie'. Na drie jaar was dit College niet verder gekomen
dan allerlei wollige woorden, méér onderzoek en de constatering dat het laten meepraten van burgers 'lastig kan zijn'. Emonds hield de raad voor dat mensen veel meer invloed moeten krijgen én in een eerder stadium, dat je er niet zoveel over moet praten, maar dat je de participatie praktisch moet organiseren en dat allerlei vaag onderzoek overbodig is. Uiteindelijk stemden PvdA, VVD en SP tegen het nietszeggende voorstel van B&W.

Centrum Oost
Een voorstel van de SP om de kosten voor de ontwikkeling van centrum Oost te laten betalen door degenen die er belang bij hebben (vooral
projectontwikkelaars) werd overgenomen. Helaas gold dat niet voor een voorstel om het retraitehuis vooral te zien als een belangrijke plek voor de
ontwikkeling van intramurale zorg. De andere partijen wilden ook veel woningbouw toestaan in deze belangrijke groene zone tussen de bebouwde kom en het industrieterrein. De SP bracht naar voren dat het vooral de financiële belangen van een projectontwikkelaar dient als daar veel (dure) woningen komen.

Planschades
Steeds meer gemeenten, waaronder ook Uden, krijgen te maken met zogenaamde planschades. Door een hiaat in de wet is het voor calculerende burgers erg gemakkelijk om bij een bestemmingswijziging 'schade' te claimen bij de gemeente. Al jaren strijdt de SP tegen dit verschijnsel dat de gemeenschap erg veel geld kost. Nu de rechter in enkele gevallen de gemeente in het ongelijk heeft gesteld, kwam de SP met een motie om bij de Tweede Kamer en de minister aan te dringen op spoedige reparatie van de wet. Behalve de VVD, was de hele raad dat met de SP eens.

Kwestie 'Schaap'
Mijnheer Schaap is een inwoner van Odiliapeel die daar een hondenkennel wil bouwen. Al in 1997 beloofde de gemeente mee te werken aan zijn plannen door een bestemmingsplanwijziging te starten. Maar wat blijkt? Ambtelijk is die procedure nooit gestart, zodat Schaap zijn aanvankelijke
bouwvergunning ingetrokken zag worden. De hele commissie Ruimtelijke Ordening vond dat wethouder Nota die fout moest herstellen door alsnog zo'n procedure te starten. En dat beloofde hij dus ook meermalen aan de commissie én aan Schaap. Maar toen puntje bij paaltje kwam, bleek het College niet mee te werken, omdat de Provincie intussen andere regels heeft dan in 1997. Tijd voor serieus bestuurlijk overleg met de gedeputeerde om dit probleem op te lossen, vond de unanieme commissie. Maar ook dat werd niks. Spencer Zeegers kwam daarom in de raadsvergadering met een motie, mede namens PvdA, VVD en Leefbaar Uden, om de wethouder te verplichten alsnog de procedure te starten. CDA en Jong Uden steunden - heel slap - die motie niet, terwijl ze in de commissievergadering vóór waren. Maar de motie werd desondanks met een ruime meerderheid aangenomen. Wethouder Hidde Nota, die ook zwaar onder vuur ligt vanwege het falend bouwbeleid, zei dat hij 'weigert de motie uit te voeren'. En dat is een politieke doodzonde. In de komende weken moet duidelijk worden of vooral de coalitiepartijen consequenties verbinden aan deze onacceptabele politieke houding. "We hebben een serieus politiek probleem", concludeerde Zeegers op het eind van de vergadering. Het grootste slachtoffer is voorlopig de heer Schaap die na jaren soebatten met de gemeente nog geen meter opgeschoten is. Wordt vervolgd…