Hondenbelasting in Uden is geldklopperij en dubbel betalen

8 juli 2004

Hondenbelasting in Uden is geldklopperij en dubbel betalen

De gemeente Uden is voornemens wederom hondenbelasting in te voeren wat om en nabij € 70.000 moet opleveren. Dat alle Udenaren inmiddels al een bijdrage betalen via de riool- en afvalstoffenheffing - de hondenbelasting werd in 1982 als regel afgeschaft - wordt gemakshalve maar vergeten. De reden: 'Omdat het kan,' aldus het onthutsende antwoord op de vraag van de SP naar het hoe-en-waarom in de gemeenteraad. Kortom: terug naar af, en pure geldklopperij. Fractievoorzitter Ton Emonds verklaart het één en ander nader.

B.Willemsen Ooit, in een tijd dat paard en wagen een gerespecteerd vervoer- en transportmiddel was voor de meer draagkrachtigen, was de hondenkar dat voor de minder met aards slijk bedeelden. De overheid zag toen in beide transportmiddelen een mogelijkheid om belasting te heffen. Uit die vervlogen tijd dateert dus de hondenbelasting.

Tegenwoordig hebben we meer op het netvlies staan dat hondenbelasting de gemeentelijke overheidde middelen verschaft om de overlast van honden, hondenpoep dus, te bestrijden. (Red: alsof katten en duiven niet voor overlast zouden zorgen)

Ook de gemeente Uden heeft met dat doel voor ogen tot 1982 hondenbelasting geheven,maar is er toen op goede gronden mee opgehouden. Wat was namelijk gebleken:

• de kosten voor het innen van hondenbelasting waren zo hoog opgelopen dat deze belastingsoort behalve ergernis niks meer opleverde.
  • hondenbelasting had bij veel hondeneigenaren een houding opgeleverd van: Ik betaal voor het opruimen van de rommel, dus laat de gemeente dat dan ook maar doen!

Buitengewoon pragmatisch is toen besloten dat hondenbezit een aangelegenheid is van alle inwoners, dat honden een belangrijke plaats kunnen innemen in het leven van mensen en dat er verstandig en verantwoordelijk moet worden omgegaan met lusten en lasten van het hondenbezit. De kosten van dat alles werden over alle Udenaren verdeeld door deze ten laste te brengen van afvalstoffenheffing en het rioolrecht. Er werden uitlaatzones vastgesteld - die trouwens onlangs nog eens zijn herzien, en hoewel alle problemen rondom hondenoverlast nog niet zijn opgelost. werkte het systeem toch zodanig dat de meeste mensen ermee konden leven. ,,Waarom toch weer hondenbelasting," vroeg de SP dan ook in de gemeenteraad. Het onthutsende antwoord daarop was: ,,Omdat het kan." Er kan belasting geheven worden op hondenbezit, niet op dat van katten, duiven of vissen; en dat laatste heeft dus te maken met het historisch overblijfsel uit onze belastingwetgeving. De gemeente denkt hiermee € 70.000,- binnen te halen om de gevreesde tekorten op de begroting een beetje te kunnen dichtfietsen; tevens wordt gezegd dat daarmee het hondenbeleid beter kan worden gefinancierd en wordt door de hoge tariefstelling voor vooral 2e honden het bezit van honden ontmoedigd. Hoe het dan zit met het twee keer betalen voor hetzelfde, één keer betalen alle Udenaren via rioolrecht en afvalstoffenheffing, en de hondenbezitters gaan ook nog eens een keer voor hetzelfde betalen, kreeg de SP in de raad geen antwoord.

Wij vrezen dat - afgezien het geldkopperige karakter van deze maatregel, de oude houding van 'wij betalen, laat de gemeente de rotzooi maar opruimen' weer zal terugkeren. En daar is al helemaal niemand bij gebaat!

Ton Emonds - Fractievoorzitter SP Uden