Sociaal Uden, houdt uw hart vast!

6 juni 2004

Sociaal Uden, houdt uw hart vast!

Fractievoorzitter Ton Emonds belicht de huidige coalitie
Inmiddels is er een nieuwe coalitie gevormd tussen CDA, Jong Uden en Leefbaar Uden die met daadkracht en visie vast wenst te houden aan 'De koers', oftewel... 'Sociaal Uden, houdt uw hart vast'. Fractievoorzitter van de SP Uden Ton Emonds licht het één en ander nader toe.

Wat er vooraf ging:

• Op 14 april zegden de coalitiepartijen CDA en Jong Uden (JU) het vertrouwen op in coalitiegenoot VVD. Het zinde CDA en JU niet dat de VVD in het openbaar gebruik maakte van haar recht om wethouder Nota (CDA) aan de tand te voelen over de handhavingszaak Selten in Odiliapeel.
  • De wethouders van CDA (Nota en Van Loon) en JU (Bakermans) dienden vervolgens hun ontslag in. De vierde wethouder (Biemans van de VVD) bleef in functie.
  • Op 14 mei werd in een extra raadsvergadering (soap) door de nieuw gevormde coalitie van CDA, Leefbaar Uden (LU) en JU het vertrouwen opgezegd in Biemans, waarna hij werd ontslagen. Vervolgens werd een nieuwe coalitie - CDA, LU en JU - met de verkiezing van de wethouders Nota en Van Loon (CDA), Van Kessel (LU) en Bakermans (JU) een feit. Aangezien JU grappend wel eens Jong CDA genoemd wordt en de nieuwe wethouder Van Kessel landelijk lid is van het CDA is er feitelijk sprake van volstrekte CDA dominantie in het huidige bestuur van Uden.
  • De oppositiepartijen (SP, VVD en PvdA) wilden tijdens de vergadering van 14 mei graag toelichting en verduidelijking over de gang van zaken, maar de nieuwe coalitiepartijen vertikten simpelweg elk woord van toelichting; er werd slechts daadkrachtig gezwegen!!
    Dit bracht raadslid Elisabeth van Deventer (SP) tot de ontboezeming: "Mij is als belijdend protestant vaak gevraagd waarom ik geen lid ben van het CDA, welnu ik kan niet tegen de arrogantie van de macht en het gedraai van het CDA".

Hoe verder?
Een eerste greep uit de eerste verrichtingen van de Groot-CDA- coalitie:

• In het licht van het snoeiharde bezuinigingsbeleid van het kabinet Balkenende op het terrein van de sociale zekerheid wordt de stroom rijksgeld voor de gemeenten kleiner. Een poging van raadslid Zeegers (SP) tijdens de raadsvergadering van 27 mei om via een motie de gelden voor sociale zekerheid en maatschappelijke ondersteuning van mensen met een handicap ook daadwerkelijk voor dat doel te benutten werd zonder blikken of blozen door de nieuwe coalitie van Groot-CDA om zeep geholpen.
  • Een voorstel van de SP om mensen die door de eigen bijdragen in de Thuiszorg in de knel komen te helpen, werd eveneens verworpen, evenals een voorstel voor een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor mensen met een laag inkomen (waaronder veel ouderen!).
  • Waar het sociale hart van de nieuwe coalitie ligt werd vervolgens duidelijk uit het voornemen om 168 Udense bedrijven samen een volstrekt onnodig cadeautje van € 72.000,- te schenken. Dat is namelijk het bedrag dat zij volgend jaar minder gaan betalen voor het rioolafvoerrecht. Het rioolaansluitrecht voor de 16.000 Udense woningen gaat uiteraard volgend jaar wel omhoog! De burgers mogen het cadeautje dus betalen…

Wij zetten de strijd voor een sociaal Uden en tegen onrechtvaardige lastenverdeling voort. Uw actieve steun is daarbij meer dan welkom.

Ton Emonds - Fractievoorzitter SP