h

Essent; groter en commerciëler, maar beslist niet beter!

6 juni 2004

Essent; groter en commerciëler, maar beslist niet beter!

Herinnert u zich de PNEM nog, ons eigen provinciale energiebedrijf de Provinciale Noord-Brabantse Elektriciteits Maatschappij? En vond u daar zoveel verkeerd aan? Overheidsbedrijf de PNEM was tientallen jaren lang een uiterst betrouwbare leverancier van energie, die de laagste prijzen hanteerde van Nederland en zelfs van bijna heel Europa. Toch mocht de PNEM niet blijven bestaan. Er werd stevig gefuseerd en uiteindelijk was daar Essent.

Met het ontstaan van Essent ontstonden ook de klachten, zoals vrijwel onbegrijpelijke eindafrekeningen en enorme nota's voor energieverbruik (stroom of gas), waar geen aannemelijke verklaring voor is. De SP in Uden wil graag meer zicht krijgen op die klachten. Daartoe hebben we inmiddels een klachtenlijn geopend waar u uw klachten kunt aangeven.

De 'PNEM' was tientallen jaren lang een uiterst betrouwbare leverancier van energie, die de laagste prijzen hanteerde van Nederland en zelfs van bijna heel Europa. Toch mocht de PNEM niet blijven bestaan. Er werd gefuseerd met MEGA-Limburg en later met noordelijke energiebedrijven, totdat uiteindelijk Essent ontstond. Het moest van 'Europa' werd gezegd, en het zou er allemaal veel beter op worden voor de consument. Daarvoor zou de concurrentie met andere energiebedrijven zorgen. Onzin. Er moest helemaal niet zoveel van Europa. Maar een meerderheid van de politiek gebruikte 'Europa' als smoes om van de PNEM een 'vrij' marktbedrijf te maken, met alle gevolgen van dien.

Essent doet meer aan sponsoring dan aan service
Wat blijkt inmiddels? De elektriciteitsprijs is sinds 1999 met maar liefst 40 procent gestegen, en die voor gas zelfs met 80 procent. Essent is vooral bekend van haar enorme sponsoring- en reclameactiviteiten, en beslist niet vanwege haar goede service en betrouwbaarheid. Eindafrekeningen zijn vrijwel onbegrijpelijk en honderden Brabanders zijn de afgelopen maanden compleet verrast met enorme nota's voor energieverbruik (stroom of gas), waar geen aannemelijke verklaring voor is.

Stop privatisering
We moeten zo niet verder gaan! Gas en elektriciteit zijn eerste levensbehoeften. De levering ervan moet daarom absoluut gegarandeerd zijn, voor een prijs die iedereen kan betalen. En dat kan volgens ons het beste gegarandeerd worden door een landelijke of provinciale overheid. Politiek en directie kijken reikhalzend naar verdere privatisering. Maar het is nog niet te laat. De provincie Noord-Brabant is op dit moment nog voor 30 procent aandeelhouder en beslist dus ook mee of het bedrijf al dan niet verder geprivatiseerd gaat worden.

De SP-fractie in Provinciale Staten van Brabant besteedt behalve aan de dreigende privatisering enorm veel aandacht aan de andere perikelen rond Essent:

  • Er is een groot onderzoek gehouden naar de wenselijkheid van privatisering
  • De SP heeft de extreem hoge salarissen van de Essent-top aan de kaak gesteld
  • Vele klachten over Essent zijn door toedoen van de SP aangepakt en verholpen

Ook in Uden klachten
Ook in Uden zijn klachten over Essent. Rekeningen deugen niet, of zijn helemaal niet verstuurd, terwijl er wél geld is afgeschreven. Meterstanden kloppen niet. Ongevraagd worden mensen omgezet van grijze naar groene stroom, enzovoorts.

Klachtenlijn

De SP in Uden wil graag meer zicht krijgen op die klachten. Daartoe hebben we een klachtenlijn geopend. U kunt op twee manieren meedoen:

  • Bellen naar (0413) 261356 op donderdag 10 juni (de dag van de Europese verkiezingen) tussen 18.30 en 21 uur of dinsdag 15 juni tussen 14.00 en 16.00 uur.
  • Een e-mail met uw klacht versturen via het Essent klachtenformulier. Vermeld wel uw telefoon en liefst uw klantnummer van Essent. Als u wilt, kan de klacht dan via de SP-Statenfractie gemeld worden aan Essent.

Doe mee!

U bent hier