Het beleid in Uden moet 'om': socialer, democratischer en voortvarender

21 april 2004

Het beleid in Uden moet 'om': socialer, democratischer en voortvarender

De val van het College én over hoe de SP zich dient op te stellen in de onderhandelingen als eventuele partner, leidde afgelopen maandagavond 19 april tot een buitengewone bestuursvergadering. Op de eerste plaats vinden bestuur en fractie dat de huidige 'Koers' van VVD, Jong Uden en CDA van tafel moet. Het beleid in Uden moet 'om': socialer, democratischer en voortvarender. De discussie leidde tot een 10 puntenprogramma dat de SP-fractie moet inbrengen in eventuele onderhandelingen.

Daarnaast vond de vergadering dat niet alleen de inhoudelijke koers moet veranderen, maar óók de stijl van besturen. Wethouders moeten weer naar de mensen toe en bewoners laten meepraten vóór er belangrijke beslissingen genomen worden over bijvoorbeeld bestemmingsplannen. Ook de krampachtige hantering van het dualisme moet veranderen: wethouders moeten weer verantwoording afleggen in een fatsoenlijk debat in plaats van vraag- en antwoordspelletjes te spelen.

CDA en Jong Uden hebben intussen besloten om samen gesprekken aan te gaan met alle fracties, inclusief de VVD over een eventuele lijmpoging…. Uitgangspunt voor deze twee fracties is dat de 'Koers' de komende twee jaar uitgevoerd moet worden. Ze zoeken een nieuwe coalitiegenoot om die koers uit te voeren.

Op dinsdagavond 20 april vond een eerste oriënterende gespreksronde plaats, waarbij de SP-delegatie naar voren bracht dat niet alleen de zogenaamde 'Koers' van tafel moet, maar ook de stijl moet veranderen, het college slagkrachtiger moet gaan werken en het dualisme teruggedrongen moet worden. Het 10-puntenprogramma is nog niet ingebracht door de SP, omdat dit eerste gesprek namelijk niet bedoeld was om direct in onderhandeling te gaan.

Komend weekend laten CDA en Jong Uden weten met welke fractie(s) ze verder willen praten om te komen tot een nieuw college. De SP houdt u op de hoogte. Heeft u opmerkingen, vragen of suggesties - graag zelfs, mail ze ons dan toe!